Det gjelder 2,1 kilometer av riksvei 13 på nordsiden av Kinsarvikbukti, dette. Vegvesenet skriver i en pressemelding at dette er et etterlengtet prosjekt på en smal veistrekning der det ofte er lange køer om sommeren når mange turister kommer til Hardanger.
– Vi er glade for å sette i gang et permanent utbedringsarbeid, som forhåpentligvis vil bidra til at trafikken flyter lettere, sier byggeleder Ketil Bere i Statens vegvesen i meldingen.
Prosjektet er nå lyst ut. Målet er å starte den fysiske jobben i løpet av mars. Anleggstiden er satt til om lag to år, med planlagt sluttdato i mai 2024.
Arbeidet vil for det meste skje på dagtid, heter det i meldingen.
I utlysingen står det blant annet følgende om prosjektet:
Veien er i dag en enfeltsvei og skal få ny veistandard: U-H2. Det innebærer en 7,5 meter bred vei med god geometrisk utforming. Det blir rekkverk mot fjorden, og mot fjellet vil sideterrenget bli utformet slik at konsekvensene ved en eventuell utforkjøring blir minst mulig.
Prosjektet er tegningsbasert.
Noen av de beregnede mengdene:
- Vegetasjonsrydding: ca. 53.000 m²
- Sprenging: ca. 42.000 m³ (inklusiv dypsprengning)
- Masseflytting av sprengstein: ca. 28.000 m³
- Masseflytting av jord: ca. 9800 m³
- Forsterkningslag: ca. 11.000 m³
- Asfalt: ca. 20.400 m²
- Murer av naturstein: ca. 3000 m²
- Rekkverk: ca. 2200 m
Ny vei vil bli tilrettelagt for forsterket midtoppmerking (FMO).
Frist for å sende inn tilbud er satt til 10. januar.
Komposittbrua på 47 tonn er på vei til Paradis