På riksvei 13 i Suldal, helt nord i Rogaland, ligger Vågstunnelen. Den er på 837 meter og åpnet i 1980.
Her har det vært noen steinsprang inne i tunnelen de siste årene.
Nå skal Vågstunnelen strosses til ferdig profil T8,5. Dagens vann- og frostsikring skal skiftes ut i rundt 640 meter av tunnelen, med nye festebolter i omtrent samme lengde. Nåværende belysning skal demonteres og remonteres på ny kabelbru.
Etter at arbeidet er ferdig skal entreprenøren levere ny skanning som dokumenterer at det er fri kjøreboks med profil T8,5.
Massene etter strossing tilfaller entreprenøren, som har ansvaret for å levere det til godkjent deponi.
All gammel vann- og frostsikring må bort. Anslått mengde er 3900 m2. Ny sikring er beregnet til rundt 6000 m2.
Vel 1830 bolter må påregnes til sikring av fjellet, samt 850 m3 sikringsbetong.
Det trengs også seks nye kabler bak vann- og frostsikringen, fra grøft til heng.
Det blir ikke asfaltering etter at oppdraget er ferdig, så entreprenøren må ta høyde for nødvendig utstyr og kostnader for å beskytte og reparere dagens dekke.
Ferdigstillingsfrist er 25. mars 2024, og byggherren vil at alt arbeid med strossing og sikring skal være ferdig innen desember 2023.
Opsjon på Suldalsporten
Kontrakten inneholder også opsjon på tilsvarende arbeider i Suldalsporten (733 meter lang), som ligger en del kilometer lenger sørvest. Arbeidene skal i så fall utføres samtidig.
Noen anslåtte volum i Suldalsporten:
- Fjerne gammel vann- og frostsikring: 3500 m2
- Ny vann- og frostsikring: 9000 m2
- Boltsikring: 550 bolter jevnt fordelt gjennom hele tunnelen
Vegvesenet holder befaring i Vågstunnelen 7. august.
Tilbudsfrist: 17. august.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt