TUNNELER

Nytt oppdrag: Tunneler på riksvei 5 og 15 skal få snunisjer for brøytebil

Oppdraget skal være ferdig før jul.

Nedre portal på Grasdalstunnelen, som er på drøye 3,7 kilometer.
Nedre portal på Grasdalstunnelen, som er på drøye 3,7 kilometer. Foto: Google Maps
12. aug. 2020 - 10:29

Vegvesenet har lyst ut et lite prosjekt for å sprenge og utvide snunisjer for brøytebil i tunnelene på Strynefjellet samt i Fjærlandstunnelen.

Dette skal gjøres:

  • Riksvei 15 Oppljostunnelen: Utvidelse av eksisterende nisjer, en i hver ende av tunnelen.
  • Riksvei 15 Grasdalstunnelen: Sprengning av ny nisje i nederste enden av tunnelen.
  • Riksvei 15 Ospelidtunnelen: Utvidelse av eksisterende nisje øverst i tunnelen.
  • Riksvei 5 Fjærlandstunnelen: Sprengning av ny nisje.

Massene fra Strynefjellet skal brukes til bygging av freseveier i Breidalen, Grasdalen og Skjeringsdalen. Massene fra Fjærlandstunnelen skal deponeres.

Alle nisjer skal ferdigstilles med permanent sikring, eventuell vann- og frostsikring og asfaltert veibane.

Det er ikke lagt fram strøm til drift av tunnelrigger, så de må forsynes via aggregat.

Litt om anleggsområdene: Byggherren forteller at det er begrenset areal for rigging ved tunnelmunningene på Strynefjellet. Ved brøytestasjonen i Skjeringsdalen er det mulig å rigge enkle brakker og koble til strøm og vann/avløp. Også ved Fjærlandstunnelen er det begrenset areal for rigging på utsida av tunnelen ved Lundebotnen.

Den ene portalen til Vassbygdtunnelen fra 1967.
Les også

Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967

Stort bergtrykk og sprakefjell

Entreprenøren må regne med at det er stort bergtrykk og sprakefjell i alle områdene.

Vegvesenet oppgir følgende spesielle krav til utstyr:

  • Strossing/sprengning av tunnelprofilet skal utføres med tunnelborerigg med minimum to bommar til boring.
  • Teleskoplift er ikke tillatt på anlegget.

Korona-situasjonen: Entreprenøren skal i sitt tilbud redegjøre for fremdriftsplan, planlagt ressursbruk og konkrete tiltak som sikrer at prosjektet ivaretas på en god måte, med særlig vekt på utfordringene med CoVid-19.

Frist for å bli ferdig: 15. desember 2020.

Og frist for å gi tilbud på oppdraget er 4. september.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.