Vegvesenet har lyst ut et lite prosjekt for å sprenge og utvide snunisjer for brøytebil i tunnelene på Strynefjellet samt i Fjærlandstunnelen.
Dette skal gjøres:
- Riksvei 15 Oppljostunnelen: Utvidelse av eksisterende nisjer, en i hver ende av tunnelen.
- Riksvei 15 Grasdalstunnelen: Sprengning av ny nisje i nederste enden av tunnelen.
- Riksvei 15 Ospelidtunnelen: Utvidelse av eksisterende nisje øverst i tunnelen.
- Riksvei 5 Fjærlandstunnelen: Sprengning av ny nisje.
Massene fra Strynefjellet skal brukes til bygging av freseveier i Breidalen, Grasdalen og Skjeringsdalen. Massene fra Fjærlandstunnelen skal deponeres.
Alle nisjer skal ferdigstilles med permanent sikring, eventuell vann- og frostsikring og asfaltert veibane.
Det er ikke lagt fram strøm til drift av tunnelrigger, så de må forsynes via aggregat.
Litt om anleggsområdene: Byggherren forteller at det er begrenset areal for rigging ved tunnelmunningene på Strynefjellet. Ved brøytestasjonen i Skjeringsdalen er det mulig å rigge enkle brakker og koble til strøm og vann/avløp. Også ved Fjærlandstunnelen er det begrenset areal for rigging på utsida av tunnelen ved Lundebotnen.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967
Stort bergtrykk og sprakefjell
Entreprenøren må regne med at det er stort bergtrykk og sprakefjell i alle områdene.
Vegvesenet oppgir følgende spesielle krav til utstyr:
- Strossing/sprengning av tunnelprofilet skal utføres med tunnelborerigg med minimum to bommar til boring.
- Teleskoplift er ikke tillatt på anlegget.
Korona-situasjonen: Entreprenøren skal i sitt tilbud redegjøre for fremdriftsplan, planlagt ressursbruk og konkrete tiltak som sikrer at prosjektet ivaretas på en god måte, med særlig vekt på utfordringene med CoVid-19.
Frist for å bli ferdig: 15. desember 2020.
Og frist for å gi tilbud på oppdraget er 4. september.
Stad skipstunnel legges snart ut på anbud