HAMBURG: Sementskipet bygges nå i Nederland ved Scheepswerf Ferus Smit for joint venture-rederiet JT Cement, eid av svenske Erik Thun AB og norske KG Jebsen Cement.
Skipet vil for det meste gå i Nord-Europa, det vil si ECA-områder (Emission Control Areas). Når skipet går på gass, vil det tilfredsstille ECA-krav og IMO Tier III.
Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler
Multifuel
Skipet får en seks-sylindret 34DF-motor fra Wärtsilä. Motorprodusenten legger vekt på at rederiet kan velge drivstoff sømløst, enten gass, biodrivstoff, marin diesel, tungolje eller en blanding.
Miljøgevinsten er imidlertid avhengig av mest mulig bruk av LNG.
Leveres neste år
Skipet er på 5875 dødvekttonn og blir 90 meter langt og 14,5 meter bredt. Det får dobbelt skrog og bygges til isklasse ICE 1A. Den sylindriske LNG-tanken er på 112,5 m3.
Skipet skal leveres i august 2015.
Les også: Rolls-Royce lover mer kraft og lavere forbruk i nye skipsmotorer
Egen design
Skipet er designet av Erik Thun AB sammen med Ferus Smit. Det får en særegen baugform og bulb.
Den vertikale baugen skal skjære gjennom vannet og gi optimale forhold i smult farvann og mindre fartstap i høy sjø. Bulben er slank og bidrar til isbrytende egenskaper utenfor isbyterryddete kanaler.
Eierne
Erik Thun AB driver 34 skip, både egne og eid i felleskap med andre. Flåten består av både tørrlastskip og produkttankere.
KG Jebsen Cement er verdens største sementskipsrederi med en flåte på 20 skip, alle utstyrt med lukket pneumatisk laste/lossesystem.
Les også:
De bygger luksustrålere for fiske og turisme
Her kommer verdens første LNG-taubåt