I mai i år lyste Vestfold og Telemark ut denne konkurransen om å ruste opp to korte tunneler: Kragerøtunnelen (535 meter lang) og Vadfosstunnelen (680 meter lang). Hensikten er å oppgradere tunnelene så de tilfredsstiller sikkerhetskravene for fylkesveinettet. Begge ligger på fylkesvei 38 i Kragerø kommune. Oppdraget er en totalentreprise.
Frist for å gi tilbud på oppdraget var først satt til 10. august, men ble etter hvert flyttet til 17. august.
I begynnelsen av oktober opplyste fylket at konkurransen var avlyst, og at etaten kom til å lyse ut oppdraget på nytt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
To av de tre firmaene som hadde gitt tilbud på oppdraget skulle da ha blitt avvist fra konkurransen. Konkurransen skulle ha blitt avlyst fordi tilbudssummene uansett oversteg kostnadsrammen for prosjektet. Kostnadene kan være i størrelsesorden 25-30 millioner kroner for et slikt prosjekt.
Og med avlysingen så sprakk også det opprinnelige tidsskjemaet: Frist for å være ferdig med oppdraget var i den første utlysingen i mai i år satt til 21. mars 2021.
Men nå lyses altså oppdraget ut for annen gang.
Disse arbeidene skal gjøres i begge tunnelene:
- Oppgradering av el-anlegget samt SRO-systemet og tavlene i tunnelene
- Nytt teknisk bygg
- Nye nødkiosker
- Bommer og rødblink
- Montering av ledelys
- Graving og legging av kabler
I Kragerøtunnelen skal dette gjøres i tillegg:
- No-dig løsning for reparasjon av overvannssystemet
- Nytt nødkioskrom
- Et nytt tilbygg på eksisterende teknisk bygg på nordsiden av tunnelen
Det er forøvrig gjort noen endringer i kontrakten i den nye utlysingen, særlig hva gjelder kvalifikasjonskrav.
![Her på fylkesvei 55 ved Gullringen i Luster har deler av veifundamentet rast ut.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838808/Fylkesvei%2520Vestland.jpg)
Vestland: 20 prosent av fylkesveiene har kritisk behov for forsterkning
Kostnadsoverslag: 22,5 millioner
Vestfold og Telemark fylkeskommune opplyser i utlysingen at kostnadsoverslag i konkurransen som tidligere ble kunngjort og avlyst var på 22,2 millioner kroner. Siden fylket nå har valgt å ta inn en opsjon på SRO-programmering er byggherrens kostnadsoverslag nå på 22,5 millioner kroner.
Oppstart er tenkt i medio februar neste år, og fristen for å være ferdig med oppdraget er satt til 26. november 2021.
Noen delfrister gjelder: Blant annet skal alle arbeider i Vadfosstunnelen være ferdige 18. juni.
Fylket holder digital tilbudskonferanse 26. november i år, og fristen for å gi tilbud er satt til 18. januar.
![I disse dager avgjøres Flytogets skjebne. Samtidig stiller ESA spørsmål om prosessen som endte med at Flytoget om fire år står uten trafikkavtaler.](https://images.gfx.no/130x87/2816/2816673/DSC00826-Edit.jpg)
Snart avgjøres Flytogets fremtid: ESA vurderer om de vil starte formell undersøkelse