Tirsdag 15. august 2023: Siste salve ble skutt i nordgående løp av den 3,4 kilometer lange Sollihøgdtunnelen på E16 vest for Sandvika. De siste fire gjenstående meterne med fjell ramlet sammen, som alltid en milepel for et prosjekt, og det ble behørig markert med omfattende frammøte fra byggherre, entreprenører og lokale politikere. Festivitas med takketaler, kaffe og kaker og blide fjes overalt.
Og hvordan ser det ut med hele prosjektet nå som de store hullene i fjellet er ferdig drevet? Ganske så bra. Prosjektet kommer til å åpne som planlagt (sommeren 2025) og innenfor de økonomiske rammene som er satt.
– Det trengtes mer sikring av tunnelene enn vi beregnet, men det er uansett innenfor det man kan forvente. Det har vært god framdrift og god tone mellom oss og entreprenør Skanska, sier Vegvesenets prosjektleder May Bente Hiim Sindre til Veier24.
– Vi ventet oss mye vann, og det er det, men uten særlig trykk. Vi har måttet øke mengdene av sikring og tetting, men vi har ikke høye skuldre av den grunn, sier hun.
Skanskas prosjektleder Bjarte Næss sier det slik: – Her har det vært mye injeksjon, men slik vi har løst det så har vi spart mye tid og penger. Vi har tatt høyde den kritiske framdriftslinjen, og jeg synes vi har løst det på en god måte og i et godt samarbeid med byggherren. Nå er de største utfordringene med dette prosjektet løst, og det er en milepel, sier han til Veier24.
Skanska har hatt 90 personer involvert i tunneldrivingen på det meste: På Bjørum-Skaret er det to tunneler og flere løp, og driverne har arbeidet på flere stuffer. Til sammenligning har Skanska rundt 260 personer i arbeid på det meste på hele prosjektet.
På den mye kortere Bukkestenshøgdatunnelen (med to løp på 800 meter) var første gjennomslag i oktober 2022, og her er entreprenøren kommet langt med innredningen.
Solenergi – en suksess i Arktis