BETONG

Ølen Betong har signert stor tunnelavtale i Geiranger

Leverer 26.000 kubikkmeter betong fra mobilt blandeverk til ny rassikringstunnel.

Ølen Betong sitt hovedkontor og fabrikk i Ølensvåg.
Ølen Betong sitt hovedkontor og fabrikk i Ølensvåg. Foto: Ølen Betong
14. des. 2020 - 12:18

Ølen Betong skal levere betong til den nye skredsikringstunnelen mellom Korsmyra i Stranda kommune og Indreeide i Fjord kommune på Sunnmøre.

Jobben er stipulert til 26.000 kubikkmeter og vil vare i 24 måneder.

– Denne jobben er stor og betyr mye, den vil gi arbeid til åtte-ti personer i perioden framover, forteller prosjektleder ferdigbetong Stian Berge i Ølen Betong i en melding.

Skubbergsenga trebru over riksvei 2 har vært stengt helt siden kollapsen på Tretten i 2022. Nå skal den rives.
Les også

Må rives etter brukollapsen på Tretten

Populær tunnel

Fylkeskommunen har vedtatt bygging av en 4,8 kilometer lang fjelltunnel i Geiranger. Tunnelen vil sikre 13 skredpunkt på strekningen mellom Korsmyra og Indreeide, og vil bety en sikrere vintervei mellom Eidsdal og Geiranger. Det er Kruse Smith og Volda Maskin som er ansvarlige for byggingen.

Det mobile blandeverket er allerede på plass, og Ølen Betong har ansatt flere blandeoperatører for prosjektet. Målet er å starte opp arbeidet før jul.

– Dette er til vanlig en krevende vinterplass, dersom det blir mye snø kan det bli en utfordring, men så langt er jo denne vinteren snøfattig, sier Stian Berge.

Avdelingsleder for tunnelarbeid i Kruse Smith, Dreng Ånundsson Viki, mener det er en stor fordel at tunnelprosjektet i Geiranger får betong fra et mobilt blandeverk.

– Det sikrer forutsigbar levering av betong til et prosjekt som både varer over flere år og som krever stor mengde betong. Det er viktig for å sikre kontinuerlig framdrift i prosjektet, mener han, og viser til at mobilt blandeverk på plassen også gir mindre trafikk med betongbiler.

– Prosjektet er etterlengtet i lokalsamfunnet i Geiranger for å sikre en bedre vintervei. Det var godt politisk oppmøte her da vi fyrte i gang den første salva tidligere, sier Dreng Ånundsson Viki.

Skipet skal seile mellom Brønnøy og Visnes med marmor til Omya Hustadmarmors produksjonsanlegg for kalsiumkarbonat i Elnesvågen.
Les også

Norsk familierederi får verdens største bulkskip med batteri

Rigget for mobil blanding

Ølen Betong har rigget seg for å konkurrere om jobber som krever bruk av mobile blandeverk.

– Mobile blandeverk gir oss en unik sjanse til å konkurrere om jobber som ligger langt fra våre faste blandeverk, sier Stian Berge.

Ølen Betong er en av landets største betong- og betongvareprodusenter, med hovedkontor i Ølen, cirka fem mil øst for Haugesund. Bedriften ble etablert i 1974.

Firmaet leverer betong, elementer og betongvarer til større og mindre prosjekter i hele Norge. Ølen Betong ble i 2017 en del av Nordic Concrete Group som har 60 blandeverk og fabrikker i alle deler av Norge. Her inngår flere mobile blandeverk for ferdigbetong og en transportkapasitet på 450 kjøretøyer. Samlet omsetning i gruppen er på over tre milliarder kroner.

Det første metanoldrevne feederskipet på 2.100 TEU ble døpt «Laura Maersk», med EU-president Ursula von der Leyen som gudmor. Skipet på 172 meters lengde og 32 meters bredde, skal bunkre grønn metanol levert av Equinor i Rotterdam.
Les også

Grønn skipsfart: Metanolskip øker mest – norsk prosjekt hiver seg på trenden

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.