Skipene skal brukes i forbindelse med oljevirksomheten ved Sakhalinøya i Okhotskhavet utenfor den russiske Stillehavskysten.
Kunden er det russiske selskapet Far-Eastern Shipping Company Plc (Fesco).
ExxonMobil er operatør for olje- og gassprosjektet Sakhalin 1 i Russland og godkjenner bestillingen av skipene.
Kværner Masa-Yards er spesialister på design og bygging av isbrytere. Skipene skal etter planen levers i 2005.
Skipene skal bygges etter en finsk-utviklet isbryterstandard der akterenden brukes til å bryte is, mens baugen er designet for å være mest optimal for isfrie forhold. Skipene skal drives med dieselelektrisk rorpropell (azimuth). Framdriftssystemet kombinert med dobbelfunksjonen, gir lavere driftskostnader.
Istykkelsen i Sakhalin-området kan være på inntil 1,5 meter og lufttemperaturen kan komme ned i -40 0.
Kontraktene er imidlertid betinget av godkjenning fra den russiske sentralbanken og av forhold knyttet til finansiering av skipene etter levering. Kontrakten for skip nummer to skal bekreftes i begynnelsen av november i år. Kværner Masa-Yards og Fesco vil ikke offentliggjøre noen kontraktssum, heter det i en pressemelding.