MARITIM

Omstridt norsk slaktebåtrederi nominert til dansk pris for automatisering

Norwegian Gannet hylles i Danmark, men møter motbør i Norge.

Norwegian Gannet, Hav Line sitt slakteskip for laks og ørret.
Norwegian Gannet, Hav Line sitt slakteskip for laks og ørret. Foto: Astilleros Balenciaga
Arne FenstadArne FenstadJournalist
16. mai 2019 - 16:24

Torsdag ble det klart at det norske rederiet Hav Line er nominert til den danske automatiseringsprisen Dira. Prisen deles ut av Dansk Robot Netværk i oktober i år. 

Hav Line er nominert for fabrikken i Hirtshals, som de offisielt åpner torsdag neste uke. De driver også slaktebåten Norwegian Gannet.

«Fra havbruk langs Norges kyst suges laks opp i skipet, som slakter laks på vei til Hirtshals, hvor den med et nytt, stort og høyst automatisert anlegg sorteres og pakkes før den sendes ut til kunder i Europa. Denne kombinasjonen av maksimal kapasitet og innovativ utnyttelse av eksisterende teknologi er banebrytende i laksebransjen,» heter det fra juryen

Spanske Teresa Ribera har lang fartstid som klimapolitiker og vært med siden Paris-avtalen ble til.
Les også

Hun skal styre EUs grønne skifte

Rettssak i Norge

Hav Line-metoden som juryen beskriver møter motbør fra norske myndigheter. At fisken aldri kommer i land i Norge, betyr at all fisk, også den deformerte og skadde, såkalt produksjonsfisk, blir eksportert til Danmark.

Fiskeridepartementet har derfor prøvd å stoppe båten. Bergen tingrett opphevet myndighetens vedtak tidligere i år, men departementet bestrider tingrettens kjennelse, og har bedt om nytt rettsmøte om saken. 

Hav Line har nå fått ett års dispensasjon til å drive skipet som planlagt.

Terassetrapper og sykehus

Aalborg Universitetssykehus sin Klinisk Biokjemiske avdeling er også nominert til prisen, for implementering av intelligente forsendelseskasser.

Det samme er Leth Beton for en robotløsning for automatisk sliping av terassetrapper. 

Biltransportskipene Höegh Borealis (t.h.) Höegh Aurealis på skipsverftet China Merchants Heavy Industry (CMHI) i Jiangsu i Kina. Verftet bygger verdens største biltransportskip for Höegh Autoliners. Det er det andre av totalt tolv nye fartøy i Aurora-klassen. som skal leveres de neste årene.
Les også

– Ikke verft i Norge som kan bygge dette skipet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.