I skarp konkurranse med Harstad Maskin vant entreprenørselskapet Anlegg Øst Entreprenør oppdraget med å bygge riksveg 83-prosjektet Kanebogen-Margrethe Jørgensens vei. Den 2,2 kilometer lange parsellen går fra Kanebogen til Seljestad.
Prosjektet er en videreføring av arbeidene med å gi Harstad en ny framtidsrettet innfartsåre langs riksvei 83, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Ny EU-kommissær lover lavere strømpris
God konkurranse
Det har vært en jevn og god konkurranse med to seriøse tilbydere som begge leverte svært gode tilbud gjennom forhandlingene med Statens vegvesen.
– Anlegg Øst Entreprenør vant fordi de leverte den beste kombinasjon av pris, plan for gjennomføring og ivaretakelse av sikkerhet, helse, miljø og klima. De er derfor tildelt kontrakten, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Geir Hartz Jørgensen, i meldingen.
Strekningen som skal bygges inneholder blant annet to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelvei med fortau langs riksvei 83.
Entreprenøren fra Lillehammer i Innlandet fylke skal bygge anlegget for 331.198.909 millioner pluss moms. Totalkostnad (styringsramme) for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 520 millioner kroner (2021-kr).
Krevende utbygging
Trafikkavviklingen er særlig krevende når det må bygges langs eksisterende veier nær bysentrum. Om lag 17.500 kjøretøy bruker riksvei 83 inn og ut av Harstad hvert døgn.
– I tillegg til pris er tilbyderne derfor også målt på hvordan de planlegger å gjennomføre utbyggingen, samt på hvordan de skal ivareta helse, miljø, sikkerhet (HMS) og klima, sier Jørgensen.
Harstadpakken er et fellesprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Anbudskonkurransen ble utlyst august i år, etter at stortinget i juni besluttet tilleggsfinansiering av bypakken.
Byggingen starter i løpet av våren.
Biler bremset automatisk for bolle-tilbud