Trondheim kommune inviterer til prekvalifisering for en totalentreprise som kalles Bjørndalen gang- og sykkelbru.
Det er snakk om såkalt konkurranse med forhandling. Oppdraget gjelder både prosjektering og bygging av en gang- og sykkelbrua med tilhørende sykkelfelt med fortau på begge sider av Bjørndalen, et område sør for Trondheim sentrum.
Den nye gang- og sykkelbrua skal binde folkerike bydeler på begge sider av Bjørndalen sammen.
I utlysingen angir kommunen at følgende skal prosjekteres og bygges:
- Ca. 180 meter ny bru for gående og syklende
- Ca. 275 meter sykkelvei med fortau på begge sider av Bjørndalen
- Ca. 100 meter gang- og sykkelvei (rampe fra Saupstadringen ned til tverrforbindelsen og tilkobling til John Aaes veg)
- Midlertidige veier mens brua er under bygging, og også for trafikken langs fylkesvei 6682 (Bjørndalen) i anleggsperioden
- Omkring 100 meter av Heimdalsbekken må midlertidig lukkes i anleggsperioden. Strekningen skal reetableres som åpen bekk etter at brua er bygd.
Den framtidige Bjørndalen gang- og sykkelbru skal altså krysse over Bjørndalen, og det blir en temmelig luftig sak. På det høyeste ligger brubanen cirka 30 meter over terrenget. Under brua går det to veier (John Aaes vei og Bjørndalsveien) og Dovrebanen.
Kontrakten har en anslått verdi på 80 millioner kroner.
Startdato for oppdraget er satt til 1. mai neste år, og sluttdato er 1. juni 2022.