Statens vegvesen har nå lyst ut oppdraget med å lage reguleringsplan for den cirka fem kilometer lange E18-parsellen mellom Ramstadsletta og Slependen. Det vil si den strekningen på den såkalte Vestkorridoren, som begynner ved Høvik - omtrent der samferdselsminister Jon Georg Dale annonserte 340 millioner i reviderte statsbudsjett-midler til fortsatt E18-planlegging i mai - til grensen mellom Asker og Bærum kommune.
Strekningen, og problemene som skal løses, beskrives av Vegvesenet på følgende måte i utlysningen:
«E18 vestover fra Oslo er i dag en av landets mest belastede veger, med mye kø og problemer for både buss og bil. Køene gir forsinkelser for kollektivtrafikken og et tidstap for vegtransporten som er av stor økonomisk betydning for samfunnet. Det mangler også lokalveger som kan dekke det lokale reisebehovet. Eksisterende E18 har funksjon som både hovedveg og lokalveg, der det er relativt kort avstand mellom kryssene. Dette gir et komplisert kjøremønster der det ofte oppstår lokale flaskehalser, og svært ujevn avvikling og fart. Dette resulterer i uhell og ulykker. Det går en viktig sykkelforbindelse med varierende standard langs strekningen.»
I tillegg til utarbeidelsen av reguleringsplanen, er en rekke analyseoppgaver, tilleggsrapporter og planoppdateringer lagt inn som opsjoner og mulige tilleggsoppgaver til selskapet som får jobben.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Flere delfrister
Den ferdige reguleringsplanen skal ikke være ferdig før i juni 2022, men underveis er det en rekke delfrister som må innfris om ikke dagbøtene på 10.000 kroner skal begynne å rulle.
- Innen 20. desember neste år skal det leveres forprosjekter for bussløsning, sykkelvei og byutvikling/lokale veier.
- Innen første juni 2021 skal veilinjene være fastlagt.
- Beskrivelse av konstruksjoner skal leveres innen 30. september 2021.
- Teknisk plan må være klar innen første mars 2022.
Fristen for å levere tilbud på oppdraget er 29. januar 2020, og valget av rådgiver vil være klart i mars.
Planleggingen av E18 Vestkorridoren mellom Lysaker og Ramstadsletta stoppet helt opp fra nyttår, fordi samferdselsdepartementet ikke bevilget ekstra midler til prosjektet etter at Vegvesenet hadde brukt mer penger enn beregnet til å kjøpe opp grunn langs veitraseen. I praksis stod hele prosjektet stille fram til tilleggsbevilgningen likevel kom i mai, og veien er nå et år forsinket - med planlagt oppstart tidligst i 2027.
En stor del av strekningen vil ligge i tunnel forbi Sandvika. Her vil dagens motorveibru rives, og det blir laget nye lokalveier. E16 vil knyttes til den nye E18 med av- og påkjøringsramper inne i tunnelen. Ved Slependen vil et nytt veikryss sørge for tilknytning mellom ny og gammel E18 og lokalveiene.
Den nye E18 er planlagt å ha tre kjørefelt vestover ut fra Oslo, fram til Slependenkryssset, mens det i retning Oslo vil veksle mellom to og tre kjørefelt. Dagens E18 vil bli brukt til lokalvei langs parsellen.
Den nye veitraseen og frigjorte veiarealer er ventet å kunne gjøre det mulig å utvikle tettstedet Sandvika på nye måter.
Folkehelsekontoret mener milliard-utbyggingen kan være helseskadelig for naboene