Bakteppet er at Ap, Frp og Sp alle har gått inn for minst en halvering av ferjeprisene.
De tre partiene har flertall sammen på Stortinget. Men kniving dem imellom om nøyaktig hvordan løftet skal formuleres, har til nå gjort det umulig å nå flertall for noe som helst.
Ap, Sp, SV og Frp holdt et møte mandag klokka 15 for å diskutere saken, men brøt opp etter en drøy halvtime for å rådslå hver for seg.
Mandag kveld kom de, sammen med Rødt, altså til enighet om følgende formulering:
– Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2021 med forslag til reduserte fergetakster allerede for inneværende år, og en forpliktende plan for halvering av fergepriser på både riksvei- og fylkesveisamband. Løsninger for lavere takster for pendlere skal prioriteres og reduksjonen skal finansieres av staten, skriver partiene i forslaget.
Frp skuffet
– Jeg er glad for at vi kom såpass langt, men vårt primære forslag var vesentlig bedre, sier samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud i Frp.
Han er skuffet over at det ikke fikk støtte for å bevilge 1,5 milliarder kroner i krisepakken for å halvere fergeprisene allerede i år.
– Dette kunne Ap og Sp sørget for at fikk flertall, men det ønsket de ikke. Det er synd, først og fremst for alle pendlere og andre som er avhengige av fergene i det daglige langs kysten vår, sier Hoksrud.
Høyres Mudassar Kapur – som leder finanskomiteen på Stortinget – mener det er viktigst å få gjennom den nye koronatiltakspakken tirsdag.
– Store deler av befolkningen langs kysten er avhengig av et godt og rimelig fergetilbud. Høyre er åpne for å vurdere forslag knyttet til dette, men vi mener som vi har sagt hele tiden at denne diskusjonen hører hjemme i forbindelse med statsbudsjettet og ikke i en koronakrisepakke.
Milepæl
Nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran, mener dagens enighet først og fremst er en gledens dag for folk på kysten.
– Når det er flertall på Stortinget blant partier som trekker i samme retning, så fortjener kystfolket at man kommer til enighet. Jeg vil berømme de andre partiene som har lagt kjepphester til side, som har vært pragmatiske og kommet fram til en felles løsning, sier han til NTB.
Senterpartiets finanspolitiske talsperson Sigbjørn Gjelsvik kaller enigheten en milepæl.
– Så er vi på ingen måte i mål. Vi vil gå lengre, med gratis ferjer til øyer som ikke har fastlandsforbindelse, være tydelige på kostnader til pendlere og få med hurtigbåter, som mange pendlere bruker, sier han til NTB.
Høyre vil stanse sammenslåingen av Flytoget og Vy
Valgløfte
Forslaget vil bli stemt over i forbindelse med behandlingen av økonomiske tiltak i møte med pandemien, som skal opp i Stortinget i tirsdag.
Det hele begynte med et valgløfte fra Ap om en gradvis halvering av ferjeprisene over fire år. Før kveldens forslag ble godkjent lå tre ferjeforslag inne i finanskomiteens innstilling i saken
Aps forslag ble raskt møtt med et overbud fra Frp. Deres løfte er gratis ferjer på sikt, men en halvering av prisene allerede i år., Det er det de altså ville fått til med ekstrabevilgningen på 1,5 milliarder.
Rødt er det eneste partiet som har sagt at de ønsker å støtte alle forslagene.
Støtte også fra MDG
MDG var ikke en del av samtalene om ferjeprisene mandag, men partileder Une Bastholm sier i en kommentar til NTB at de kommer til å støtte forslaget fra resten av opposisjonen.
– Ferjeprisdebatten har vært et merkelig skue de siste ukene, og bærer preg av overbudspolitikk og valgkamp. MDG har over flere år foreslått 20 prosent billigere priser på ferje og kollektiv i hele landet, som kommer mange flere til gode enn å behandle ferjeprisene isolert. I motsetning til mange andre partier som nylig er kommet på banen, har vi også satt av penger til det i våre alternative statsbudsjetter, konstaterer hun.
Store regionale forskjeller i synet på vindturbiner i egen bakgård