PROSJEKTER

OPS-prosjektet i Løten og Elverum åpner tre måneder før planen

Nå er 30. juli satt som åpningsdato.

Skanskas prosjektdirektør Ketil Sand (tv.) og Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye ved den nye traseen.
Skanskas prosjektdirektør Ketil Sand (tv.) og Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye ved den nye traseen. Foto: Bjørn Olav Amundsen
4. feb. 2020 - 18:43

30. juli er satt som åpningsdato for OPS-prosjektet riksvei 3/25 Løten-Elverum. Det er tre måneder før tiden, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Prosjektet var planlagt å åpne i november 2020, men nå er altså åpningsdatoen fremskyndet med tre måneder.

Vis mer

Det betyr rekordrask utbygging av til sammen 27 kilometer ny veg, heter i meldingen.

Spaden ble satt i jorda 6. juni 2018 og snora klippes 30. juli 2020. Det betyr at 27 kilometer vei med midtdeler er ferdig bygd på snaue 26 måneder. Det er ny rekord, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Taale Stensbye, i pressemeldingen.

Entreprenøren skal bygge dette kompliserte tunnelområdet i fjellet under Kvitsøy.
Les også

Implenia/Stangeland: Skal bygge komplisert Rogfast-tunnel for seks milliarder

Landskytterstevnet og Jakt- og fiskedagene

Åpning 30. juli betyr at veien åpner før Landsskytterstevnet, de Nordiske jakt- og fiskedagene, Elverumsdagene og Festspillene, som alle arrangeres i Elverum i starten av august. Arrangementene trekker tusenvis av besøkende.

I et stort intervju i Våre Veger før jul i fjor kunne de to prosjektlederne Ketil Sand (Skanska) og Taale Stensbye (Statens vegvesen) fortelle at prosjektet lå foran planen:

Ketil Sand: – Vi er bra i rute og litt foran planen, ja. Planlagt åpning er 1. november 2020. Sist vinter gasset vi på litt ekstra for å slippe å havne i en skvis den datoen. Nå ser det ut som om det kan gi oss mulighet til å åpne noe før. Forutsetningen er at vi er normalt heldige med vær og føre på de forskjellige årstidene. I så fall innebærer den forseringen at vi kan åpne litt før.

Taale Stensbye: – Vi betaler 420.000 kroner for hver dag som vegen er åpen. Den prismetoden innebærer at vegen skal åpne raskest mulig, og med en slik kvalitet at vi slipper å utbedre den undervegs.

Selv om det finnes mange tekniske løsninger, må lekkasjesøker Tony Sturle Karlsen av og til gripe til en grunnleggende metode: En stang som plasseres på vannledningen for å lytte etter lekkasjer.
Les også

Tar i bruk gammel teknologi: 32 prosent av drikkevannet forsvinner i lekkasjer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.