PROSJEKTER

OPS-prosjektet rv. 3/ rv. 25 kåret til Årets anlegg 2020

I hard konkurranse var det veianlegget riksvei 3/25 mellom Løten og Elverum i Innlandet som stakk av med seieren og utmerkelsen Årets anlegg 2020.

Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.
Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. aug. 2021 - 14:15

Prosjektet som strekker seg 26 kilometer mellom Løten og Elverum i Innlandet åpnet 30. juli 2020, hele tre måneder før tiden. I tillegg hadde prosjektet besparelser på 1,4 milliarder kroner.

Prosjektet har en totalkostnad på 5,5 milliarder kroner og det inkluderer drift og vedlikehold i 20 år.

Åsmund Valland fra Alma Clean Power monterer brenselcellen på 100 kW før testing på Stord.
Les også

Nærmere ammoniakk-løsning for skip

Stolt prosjektleder

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

– Jeg er utrolig stolt av dette anlegget. Det har vært en helt fantastisk fin reise, sier prosjektleder Taale Stensbye. Han legger vekt på at gjennomføringsmodellen har vært styrende for suksessen prosjektet har oppnådd. Tidlig involvering av entreprenører, det vil si lenge før en kontrakt er underskrevet, er med på å avdekke usikkerheter.

–  Tidlig involvering gir entreprenørene muligheter til å sette seg godt inn i prosjektet og dermed prise de ulike operasjonene mer riktig fra start, sier Stensbye.

I løpet av prosjektets byggetid på 26 måneder hadde det ikke en eneste skade som førte til fravær.

Bell 412 SP helikoptre fra 339 Special Operation Aviation Squadron, her med politihelikopter AW169, under øvelse. Bell 412 skal nå få oppgradering som lar Forsvaret bruke dem en stund til.
Les også

Oppgraderer helikoptre fra 80-tallet

En solskinnshistorie

Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand. <i>Foto:  www.gudim.no</i>
Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand. Foto:  www.gudim.no

Prosjektdirektør Ketil Sand i Skanska er helt enig.

– Jeg sa en gang at dette prosjektet har vært og er en solskinnshistorie. Det sier jeg gjerne i dag også. Jeg er utrolig stolt og glad for at vi har fått være med på å bygge veganlegget mellom Løten og Elverum.

Prosjektet satte seg et høyt mål i Ceequal. Og høy utmerkelse skulle det bli, faktisk høyere enn målet de selv satte. Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.

Oppdrettsfisk lever i et miljø som er preget av mye menneskeskapt lyd og støy. Det kan få negative konsekvenser, viser ny forskning.
Les også

Menneskeskapt lyd stresser laksen og kan hemme utviklingen

Gjennomføringsmodellen

God planlegging og tilrettelegging har gjort at Skanska har bygget det som var planlagt. Minimalt med endringer og et underskrevet sluttoppgjør på åpningsdagen beviser at det har gått som planlagt. Statens vegvesen og Skanska ble også kåret av en internasjonal jury til «Beste Transport Prosjekt» under Partnership Awards 2019.

Prosjektet består av 16,5 kilometer firefeltsvei med midtdeler, 10,5 kilometer tofeltsvei med forbikjøringsfelt og midtdeler. Det er bygget tre planfrie kryss, to rundkjøringer, ti bruer, 18 over- og underganger og to viltoverganger. Det er også bygget en helt ny og topp moderne kontrollstasjon på Ånestad.

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.