PROSJEKTER

OPS-prosjektet rv. 3/ rv. 25 kåret til Årets anlegg 2020

I hard konkurranse var det veianlegget riksvei 3/25 mellom Løten og Elverum i Innlandet som stakk av med seieren og utmerkelsen Årets anlegg 2020.

Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.
Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. aug. 2021 - 14:15

Prosjektet som strekker seg 26 kilometer mellom Løten og Elverum i Innlandet åpnet 30. juli 2020, hele tre måneder før tiden. I tillegg hadde prosjektet besparelser på 1,4 milliarder kroner.

Prosjektet har en totalkostnad på 5,5 milliarder kroner og det inkluderer drift og vedlikehold i 20 år.

Ny E10 vil gå på bru over adkomsten inn til Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Ny vei inn til flyplassen får gang- og sykkelvei.
Les også

Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10

Stolt prosjektleder

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

– Jeg er utrolig stolt av dette anlegget. Det har vært en helt fantastisk fin reise, sier prosjektleder Taale Stensbye. Han legger vekt på at gjennomføringsmodellen har vært styrende for suksessen prosjektet har oppnådd. Tidlig involvering av entreprenører, det vil si lenge før en kontrakt er underskrevet, er med på å avdekke usikkerheter.

–  Tidlig involvering gir entreprenørene muligheter til å sette seg godt inn i prosjektet og dermed prise de ulike operasjonene mer riktig fra start, sier Stensbye.

I løpet av prosjektets byggetid på 26 måneder hadde det ikke en eneste skade som førte til fravær.

Lukt henter fram både minner og følelser, forklarer hjerneforsker Elise Holter Thompson.
Les også

Derfor gjør julelukter oss så glade

En solskinnshistorie

Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand. <i>Foto:  www.gudim.no</i>
Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand. Foto:  www.gudim.no

Prosjektdirektør Ketil Sand i Skanska er helt enig.

– Jeg sa en gang at dette prosjektet har vært og er en solskinnshistorie. Det sier jeg gjerne i dag også. Jeg er utrolig stolt og glad for at vi har fått være med på å bygge veganlegget mellom Løten og Elverum.

Prosjektet satte seg et høyt mål i Ceequal. Og høy utmerkelse skulle det bli, faktisk høyere enn målet de selv satte. Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.

Om forskerne lykkes i sitt neste forsøk, vil det øke effekten fra jordvarme med 5 til 10 prosent.
Les også

Forskere: Teknologien kan femdoble effekten fra jordvarme

Gjennomføringsmodellen

God planlegging og tilrettelegging har gjort at Skanska har bygget det som var planlagt. Minimalt med endringer og et underskrevet sluttoppgjør på åpningsdagen beviser at det har gått som planlagt. Statens vegvesen og Skanska ble også kåret av en internasjonal jury til «Beste Transport Prosjekt» under Partnership Awards 2019.

Prosjektet består av 16,5 kilometer firefeltsvei med midtdeler, 10,5 kilometer tofeltsvei med forbikjøringsfelt og midtdeler. Det er bygget tre planfrie kryss, to rundkjøringer, ti bruer, 18 over- og underganger og to viltoverganger. Det er også bygget en helt ny og topp moderne kontrollstasjon på Ånestad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Det mest verdifulle med hybridkraftverk er at man deler elektrisk infrastruktur.
Les også

Hybride kraftverk kan utnytte både sol og vind

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.