Troms og Finnmark fylkeskommune skal ha nye operatører til de såkalte Lyngensambandene, altså fergesambandene Lyngseidet-Olderdalen og Breivikeidet-Svendsby i Troms.
De to fergestrekningene tilhører fylkesvei 91, som knytter E8 ved Tromsø opp mot E6 i Kåfjord.
Fylket lyste ut konkurransen i januar 2020.
Kontrakten gjelder fra og med 1. januar 2021 og til og med 30. april 2031, og med opsjon i ytterligere tre år.
Norled har driften av sambandene i dag, og i 2018 kostet de to kontraktene hver mellom 21 og 22 millioner kroner å drive, ifølge Troms fylkes årsrapport fra samme år.
– Men om tre års tid skal strekningene elektrifiseres. Eller rettere: Fergene skal få elektrisk hybriddrift, altså elektrisk drift som tillater en viss grad av dieseldrift, fra og med 2023. Det betyr store investeringer for fylket, fortalte Liv C. Evenstad, prosjektleder for fergeelektrifiseringen i Troms, til Veier24 i januar i år.
Etter vurdering av tilbudene kan fylket fortelle at alle tilbyderne anses å ha oppfylt alle kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget.
Ved tilbudsfristens utløp i februar hadde fylket fått tilbud fra disse tre rederiene:
Operatør | Tilbudssum i kr. |
Norled | 949.876.000 |
Torghatten Nord | 1.053.942.933 |
Fjord1 | 1.235.024.358 |
I kronesummene inngår totale kostnader for hele kontraktsperioden inkludert opsjonsperioden, kioskdrift og kostnader til infrastruktur.
Fylket melder at Norled er tildelt kontrakten for linje 190 Lyngseidet-Olderdalen og linje 191 Breivikeidet-Svendsby.
I konkurransegrunnlaget var det krav om at tilbyderne måtte gi pris på blant annet opsjon for kafedrift/restaurasjon. Fylket melder også at opsjonen om kafedrift/restaurasjon vil bli tatt i bruk.