Etter den gamle fylkesinndelingen hadde det vært fire fylker, nå er det to. Vegvesenet har sendt årets asfaltkontrakter for riksveiene i Vestfold og Telemark samt Agder ut i markedet. Rent praktisk finner Vegvesenet det greiest å bruke den gamle fylkesinndelingen for å definere kontraktene geografisk.
– Vi har lagt inn litt ulike miljøtiltak i de ulike kontraktene, forteller byggeleder Knut Bøe i Vegvesenet til Veier24.
– Det går på kombinasjoner av miljøtiltak og kvalitet. Entreprenørene kan få fradrag i konkurransesummen hvis de tilbyr visse løsninger. Men kvalitet er det beste miljøtiltaket. Alle tjener mest på om dekket varer et år eller to lenger enn planlagt, sier han.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
En av kontraktene, Telemark 2, byr på fordeler for entreprenører som leverer lavtemperaturasfalt. Her er det riksveiene i øvre Telemark det er snakk om.
– Dessuten blir det IR-skanning av en del utvalgte strekninger i alle kontraktene, sier Bøe til Veier24.
Denne utlysningen omfatter disse fem kontraktene (alle tall er anslag og dermed cirka-tall):
Område | Asfalt i tonn | Fresing av asfalt i m2 |
Vestfold | 15.000 | 135.000 |
Telemark 1 | 12.000 | 110.000 |
Telemark 2 | 20.000 | 80.000 |
Aust-Agder | 30.000 | 135.000 |
Vest-Agder | 15.000 | 160.000 |
Frist for å gi tilbud er 24. februar.