Etter den gamle fylkesinndelingen hadde det vært fire fylker, nå er det to. Vegvesenet har sendt årets asfaltkontrakter for riksveiene i Vestfold og Telemark samt Agder ut i markedet. Rent praktisk finner Vegvesenet det greiest å bruke den gamle fylkesinndelingen for å definere kontraktene geografisk.
– Vi har lagt inn litt ulike miljøtiltak i de ulike kontraktene, forteller byggeleder Knut Bøe i Vegvesenet til Veier24.
– Det går på kombinasjoner av miljøtiltak og kvalitet. Entreprenørene kan få fradrag i konkurransesummen hvis de tilbyr visse løsninger. Men kvalitet er det beste miljøtiltaket. Alle tjener mest på om dekket varer et år eller to lenger enn planlagt, sier han.
En av kontraktene, Telemark 2, byr på fordeler for entreprenører som leverer lavtemperaturasfalt. Her er det riksveiene i øvre Telemark det er snakk om.
– Dessuten blir det IR-skanning av en del utvalgte strekninger i alle kontraktene, sier Bøe til Veier24.
Denne utlysningen omfatter disse fem kontraktene (alle tall er anslag og dermed cirka-tall):
Område | Asfalt i tonn | Fresing av asfalt i m2 |
Vestfold | 15.000 | 135.000 |
Telemark 1 | 12.000 | 110.000 |
Telemark 2 | 20.000 | 80.000 |
Aust-Agder | 30.000 | 135.000 |
Vest-Agder | 15.000 | 160.000 |
Frist for å gi tilbud er 24. februar.