– En av forutsetningene for Ryfastprosjektet, i likhet med alle andre bompengeprosjekter, var at det skulle være bompenger fra starten av. Statens vegvesen har jobbet iherdig sammen med den nye entreprenøren for å få ferdigstilt alt som må på plass. Det er viktig for prosjektet at innbetalingen starter nå, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding fra departementet.
Det økonomiske tapet på grunn av de manglende bompengene er tidligere anslått til 27 millioner kroner i måneden.
Gigantprosjekt ligger foran skjema
Gratis i et år
Det har vært gratis å kjøre gjennom de to tunnelene i Ryfast siden åpningene for om lag ett år siden. Årsaken var at entreprenøren hadde problemer med å levere det tekniske utstyret, og kontrakten ble hevet. Statens vegvesen har jobbet sammen med en ny entreprenør for å få på plass utstyret. Dette er nå installert og bompengeinnkrevingen starter opp i begge tunnelene 1. februar 2021, heter det i meldingen.
– Bompengetakstene vil være lavere enn vanlig i slike veiprosjekter. Dette er i tråd med ønskene fra lokale myndigheter. Takstene skal bli vurdert på nytt i februar 2022, ett år etter at innkrevingen er i gang, sier samferdselsministeren i meldingen.
Utgifter som bompengeselskapet har fått i forbindelse med denne utsettelsen dekkes av staten. Samferdselsdepartementet kommer tilbake til Stortinget med oversikten over hvor mye penger det er snakk om.
Ryfylketunnelen er den lengste tunnelen i prosjektet. Den åpnet 30. desember 2019. Da Hundvågtunnelen stod ferdig, åpnet samferdselsminister offisielt hele Ryfast 22. april 2020. Dette var verdens første digitale veiåpning.
USA kan selge artilleriutstyr til Norge for 1,5 milliarder