I dag åpnet Vegvesenets Region øst nye konvolutter med tilbud på asfaltkontrakter på Østlandet.
Det er rimelig å anta at Vegvesenet kunne tenkt seg flere tilbud i noen av kontraktene.
For slik ser det ut:
- En av de fem kontraktene fikk tre tilbud (Østfold-kontrakten).
- To av de fem kontraktene fikk to tilbud.
- Og to kontrakter fikk bare et eneste tilbud hver, i begge tilfeller Veidekke.
Tre av fem til Veidekke?
Hvis det ikke blir endringer på grunn av kontrollregning eller andre forhold så kan Veidekke ende opp med å få tre av de fem kontraktene.
Slik ser tilbudene ut:
Asfaltkontrakt 1-01-2019-01 Riks- og fylkesveger Østfold:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i mill. kr. (tallene er avrundet) |
Skanska | 53,95 |
Veidekke | 56,66 |
NCC | 74,57 |
Asfaltkontrakt 1-02-2019-03 Romerike Øvre:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i mill. kr. (tallene er avrundet) |
Veidekke | 47,66 |
Peab | 49,62 |
Asfaltkontrakt 1-03-2019-01 Oslo - Europas miljøhovedstad:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i mill. kr. (tallene er avrundet) |
NCC | 24,90 |
Skanska | 25,31 |
Asfaltkontrakt 1-05-2019-01 Toten/Land:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i mill. kr. (tallene er avrundet) |
Veidekke | 31,37 |
Asfaltkontrakt 1-05-2019-02 Gjøvik:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i mill. kr. (tallene er avrundet) |
Veidekke | 28,56 |
Kontrakten i Gjøvik er en standardkontrakt som i tillegg har spesielle miljøkrav for å redusere utslipp.
Årets spesielle Oslo-kontrakt
Oslo-kontrakten er utviklet spesielt fordi byen er Europas miljøhovedstad i år.
Vegvesenet har gitt kontrakten for vedlikeholdsasfaltering i Oslo fokus på miljø gjennom tre virkemidler: krav, valgfrie tilleggsytelser og bonus.
Kravene for kontrakten er: Gjenbruk i alle masser benyttet i kontrakten, innlevering av miljødeklarasjon og bruk av for-mater på utvalgte punkter.
I tillegg finnes det valgfrie tilleggsytelser i kontrakten, som for eksempel lavtemperaturasfalt, bruk av asfaltutlegger med påmontert rampe for klebing, finstoff (0/4) under tak på asfaltfabrikk og valg av energikilde ved produksjon.
Her kan det bli bonus
Det tredje virkemiddelet i kontrakten er bonus. Her er tanken at entreprenør kommer med tiltak som gir ekstra reduksjoner av CO2. Det vil si tiltak som gjør at verdien på miljødeklarasjonen de har levert inn kan senkes ytterligere.
Dekkeprosjektet i Region øst ønsker å utvikle mer systematisk bærekraftig dekkevedlikehold. Redusert bruk av energi og andre naturressurser er sentralt. Oslo-kontrakten i 2019 skal være et viktig skritt på veien for å vise hvilke muligheter som finnes, ifølge Vegvesenet.
LES OGSÅ: To av de største ligger godt an i flere asfaltkontrakter på Østlandet