Ved 19.30-tiden mandag rullet nye tog fra Oslo S i retning Ski for en ny runde med testkjøring.
Etter to timer kunne Hilde Marie Braaten bekrefte at testkjøringen så langt hadde gått uten problemer. Braaten er senior kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor.
Testkjøringen beskrives som rolig, der ett dobbelt togsett kjørte begge tunnelløpene uten at det oppsto problemer med anlegget.
Meningen er at belastningen økes gradvis – og at spenningen i tunnelen skal belastes maksimalt, slik at man stresser systemet mer enn ved en normal ruteplan. Under testkjøringen mandag nådde togene topphastigheten på 200 kilometer i timen.
Hvor mange dager med testkjøring som er planlagt, vites ikke. Bane Nor opplyser kun at de skal testkjøre så lenge det trengs.
– Hele hensikten med testprogrammet er å avdekke utfordringer og reparere der det eventuelt trengs, før vi endelig kan åpne Follobanen for persontrafikk igjen, sier Stine Undrum, Bane Nors konserndirektør for utbygging, i en pressemelding.
Bane Nor skriver at dersom det oppstår hindringer underveis etter at de har startet testkjøringen, vil det måtte legges på ytterligere tid: «Det er ikke mulig å vite på forhånd da det er informasjon som blir klart etter hvert som testingen pågår».
Uten problemer
– Vi har foreløpig ikke oppdaget feil, og anlegget fungerer så langt som det skal, opplyser Bane Nor tirsdag formiddag.
Testkjøringen fortsetter tirsdag kveld. Da er planen å teste med opptil fire doble togsett – og testingen skal trappes opp etter hvert.
– Testkjøringen trappes etter hvert opp, og vi skal teste anlegget både på dagtid, kveld og natt. Det er per nå ikke fastsatt ny åpningsdato på Follobanen, skriver Bane Nor i en oppdatering tirsdag.
Togavsporing på Nordlandsbanen: Lokføreren døde og flere ble skadet