Den 65 meter lange fergen skal teste ut en rekke sensorer, radar, kameraer og kommunikasjonsutstyr som behøves for å operere et skip fra et kontrollrom på land.
Forsøket inngår i prosjektet Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA), som ledes av Rolls-Royce.
Fergen Stella, som går mellom Korpo og Houtskär, eies av Finferries. Administrerende direktør Mats Rosin er stolt over å få være med og utvikle framtidas autonome skip.
Unngår kollisjoner
– Vi er glade over å kunne bidra til utviklingen av tryggere skipsfart. Optimal og kostnadseffektiv bruk av visuelle og varmesøkende kameraer, radar og LIDAR bidrar til tryggere seilas. Systemene hjelper til med til med navigering og å unngå kollisjoner, sier Rosin i en pressemelding.
Rederiet ESL Shipping skal også være med i AAWA-prosjektet og bidra med kunnskap om bruk av autonome løsninger i nærskipsfart og godstransport.
Mikko Koskinen er administrerende direktør. Han synes det er viktig å være med på å bringe den autonome og fjernstyrte teknologien til sjøs, selv om han ikke tror alle skip vil bli mannskapsløse.
Mennesker og disruptiv teknologi
– Vi ser en økende interesse og aksept for autonome teknologier i transport og logistikk. Mennesker og arbeidet blir ikke borte, men vil bli annerledes og industrien mer attraktiv for yngre generasjoner. Ved å delta i AAWA-prosjektet, får vi et tidlig innblikk i hvilke virkninger transformasjonen får, både på industrien, forretningsmodeller og livet til menneskene som jobber i bransjen, sier Koskinen.
Mikael Makinen i Rolls-Royce Finland er fornøyd med å få Finferries og ESL Shipping i prosjektet.
– Autonom shipping er framtida for maritim industri. På samme måte som smarttelefoner har vært disruptiv – eller omveltende – vil smarte skip revolusjonere både skipsdesign og drift. Med Finferries og ELS Shipping på laget, får vi deres kommersielle erfaring og innsikt inn i prosjektet, sier Makinen i en pressemelding.