«Hei alle!», begynte Tore Njå oppdateringen sin på LinkedIn i begynnelsen av juni.
Inspirert av en kontakt i USA, skrev han at folk han har jobbet sammen med og kunder av selskapet International SOS kunne ta kontakt hvis koronakrisen har gjort arbeidsplassen deres usikker.
Etter at han trykket publiser, har han fått en rekke tilbakemeldinger, både fra folk som sliter i koronasituasjonen og fra folk som sier de vil poste noe lignende på LinkedIn. Njå har bare LinkedIn-kontakter han faktisk har en relasjon til.
– Ideen kom fra en kollega i USA som skrev noe lignende, og jeg synes det var fint, og så enkelt at jeg ble inspirert til å skrive den posten, sier Njå.
Han jobber i selskapet International SOS, som bistår bedrifter og organisasjoner med reisende, utstasjonerte og ansatte i andre land. I jobben er han vant til å sette folk i kontakt med hverandre på tvers av selskaper, for eksempel fordi de har ansatte eller prosjekter samme land og derfor lignende problemstillinger.
– Om det er noe vi kan gjøre for å hjelpe, må vi gjøre det, sier Njå.
Han understreker at det ikke er han selv det handler om, men at det var en oppfordring til andre om å gjøre det samme for sine nettverk hvis de kan.
Og han synes det er veldig fint at folk i hans eget LinkedIn-nettverk har gjort akkurat det. Faktisk har han fått tilbakemeldinger fra hele verden.
Vant til å sette folk i kontakt med hverandre
Han har fått henvendelser fra folk som ønsker litt hjelp.
– Det har vært folk som har sendt meg meldinger og ringt og sagt at dette var strålende, jeg tar deg på ordet, sier Njå.
Både folk han har jobbet med, og folk han som salgsperson har møtt som kunder, har tatt kontakt. Han anslår at han har fått mellom 20 og 30 henvendelser fra folk som gjerne vil ha litt hjelp.
– Veldig få vet hva de ønsker. De spør hvordan jeg kan hjelpe, forteller Njå.
Noen spør om å få hjelp til å komme i kontakt med konkrete selskaper de ønsker å jobbe i, der Njå kanskje kontakter.
– Det kunne jeg gjøre, sier Njå.
– Jeg kan også tipse selskaper om spesielt flinke folk de burde kjenne til.
I hans vanlige jobb gjør han det rett som det er.
– Hvis du jobber i et selskap som for første gang skal etablere seg i Ghana, kan jeg sette deg i kontakt med et annet selskap med folk i Ghana. Det hjelper både selskapet og den personen.
Er du jobbsøker nå? Vi har samlet alt du må vite
Går og tar en kopp kaffe sammen
Så kan han hjelpe tidligere kolleger med å gi dem en digital klapp på skulderen via LinkedIns systemer, der du kan gi offentlig anerkjennelse av personer og ferdigheter.
– Og så kan jeg gi innspill til oppdatering av LinkedIn-profilen deres. Det er nesten som hjelp med CV, sier Njå.
Og så er det noen som bare har lyst til å ta en kopp kaffe og snakke, og da er han med på det også. Uten at han synes det blir for mye.
– Jeg synes ikke jeg bruker så mye krefter på det. Det tar meg bare noen minutter å skrive en anbefaling på LinkedIn eller sende en mail til noen med en anbefaling, sier Njå.
– Det er bare småting, og det synes jeg alle kan gjøre, for plutselig havner du i en situasjon der du trenger hjelp selv, sier han.
Slik blir du mer synlig for arbeidsgivere på Linkedin