TUNNELER

Personbil skadet en kuldeport i Skarvbergtunnelen i 2013. Nå får Vegvesenet oppgjør for reparasjonen

Forsikringsselskapet ble først frikjent for kravet i tingretten. Nå har lagmannsretten gitt Vegvesenet medhold.

Dagens Skarvbergtunnel. Ny tunnel og ny vei skal åpne i andre halvdel av 2022.
Dagens Skarvbergtunnel. Ny tunnel og ny vei skal åpne i andre halvdel av 2022. Foto: Bjørn Jørgensen/Scanpix
25. mai 2021 - 05:51

Den 10. februar 2013 kolliderte en personbil med en kuldeport i Skarvbergtunnelen i Porsanger kommune i Troms og Finnmark. Porten ble rimeligvis skadet, og kostet 226.953 kroner å reparere.

I september 2013 krevde Statens vegvesen kostnadene erstattet av personbilens forsikringsselskap, som var Vardia Forsikring (nå Insr Insurance Group). Kravet ble oversendt til Crawford Company (Crawford), som behandlet skadesaker for forsikringsselskapet.

Så fulgte en slags ørkenvandring, for Vegvesenet og Crawford korresponderte i flere år. Statens vegvesen ba flere ganger om å få vite om selskapet tok på seg ansvaret. Crawford verken avslo eller erkjente kravet, men ba om mer informasjon som skulle være av betydning for utmåling av erstatningen.

Det ble gravd for å fjerne vannet ved Helltunnelen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal etter regnværet som kom natt til tirsdag.
Les også

Vegvesenet: Fortsatt fare for flom, skred og stengte veier

Var kravet foreldet?

Det gikk fire år. I februar 2017 avslo Insr Insurance Group erstatningskravet, fordi kravet var foreldet. Statens vegvesen var såklart helt uenig, og deretter ble det mer brevskriving mellom partene.

Over sju år etter, i mai 2020, endte korrespondansen med en stevning til Oslo tingrett. Staten ved Samferdselsdepartementet krevde her at Insr Insurance Group skulle betale erstatningen på 226.953 kroner med tillegg av lovens forsinkelsesrenter. Forsikringsselskapet mente de måtte frifinnes.

Så ble det dom i tvisten: Oslo tingrett fant i oktober 2020 at forsikringsselskapet skulle frifinnes, og at staten skulle dekke 33.000 kroner i sakskostnader. Det springende punkt var her om staten er å anse som såkalt selvassurandør og om staten opptrer som et forsikringsselskap ved påførte skader på anlegget. Med andre ord: Staten må dekke reparasjonen av skadene selv. Det mente tingretten, som fant at staten ikke er omfattet av begrepet «skadelidt» i forsikringsavtalelovens betydning.

Men: Saken ble anket av departementet, og Borgarting lagmannsrett kom til et annet resultat.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har satt av 50 millioner kroner til å starte utbyggingen av E45 ved Kløfta i Finnmark.
Les også

Lover penger til nytt veiprosjekt i Finnmark

Full seier til Vegvesenet

Et spørsmål var om kravet på erstatning var foreldet. Det var det ikke, ifølge lagmannsretten.

Dernest: Er staten å betrakte som såkalt «skadelidt»?

Retten skriver: «At staten er selvassurandør innebærer ikke noe annet enn at staten har valgt å være uforsikret og dekke sine tap ved skader selv. Staten er organisert som ett rettssubjekt. Kuldeporten som ble skadet er statens eiendom. Det er dermed staten som er påført skade, og som er direkte skadelidt i denne saken. Statens vegvesen er en del av staten og har i oppgave å drifte veinettet. Statens vegvesen er ikke et eget rettssubjekt som kan hevde rettigheter eller bli påført selvstendige tap.»

Dommen oppsummert: Forsikringsselskapet dømmes til å betale staten ved Samferdselsdeparementet den omtvistede summen (226.953 kroner), samt forsinkelsesrenter fra 20. oktober 2013.

Dessuten skal selskapet dekke sakskostnader for både tingretten og lagmannsretten, til sammen rundt 100.000 kroner.

Ankeforhandlingen i lagmannsretten ble holdt 10. mai i år, og dommen ble avsagt allerede 15. mai. Ankefrist er en måned.

Biltrafikk på motorveien utenfor Oslo.
Les også

Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.