Russiske og polske spesialister har nå begynt å undersøke vrakrestene etter flystyrten i Smolensk vest i Russland hvor Polens president og en rekke andre polske ledere omkom lørdag. De "svarte boksene" ble funnet raskt etter ulykken, og vil bli verdifulle i den videre etterforskningen:
– Taleregistratoren og ferdskriveren er brakt til et spesiallaboratorium hvor analysearbeidet er påbegynt med polske tjenestemenn til stede, sier en talsmann i det russiske transportdepartementet til nyhetsbyrået Interfax.
Ifølge NTB skal 40 av Russlands fremste spesialister delta i granskingsarbeidet. Det skriver den russiske havarikommisjonen i en pressemelding.
Ignorerte ordre
Myndighetene vet ennå ikke årsaken til ulykken. Granskningskomiteen har uttalt at flyet forsøkte å lande i tykk tåke, og at flygelederne i Smolensk hadde forsøkt å omdirigere flyet til en annen flyplass på grunn av det dårlige været. Ifølge nyhetsbyrået AP hadde flygelederne gitt det polske mannskapet beskjed om å heller lande i Moskva eller Minsk.
Øyenvitner forteller til nyhetsbyrået AFP at flyet forsøkte å lande tre ganger før det siste forsøket endte med katastrofe.
– Sjefen for flygelederen ga flere ordre om å vende tilbake til horisontal kurs, men flyet fortsatte nedstigningen. Dessverre endte det i tragedie, sier Alexandr Aljosjin, nest øverste sjef i det russiske luftforsvaret, til CNN.
Over 20 år gammelt fly
Presidentflyet var et Tupolev TU-154 M, med serienummer 90A-837.
M-versjonen skal være den mest oppgraderte versjonen av 154-flyene, som ellers har en lunken sikkerhetshistorie: Tu-154-fly har vært involvert i 66 ulykker de siste 40 årene, hvorav minst ti fatale ulykker i Russland på 90-tallet. To av de verste ulykkene med flytypen de siste 30 årene var i 1984, da et fly kolliderte med to service-kjøretøy under landing i Omsk i Russland og 174 personer ble drept, og i 1985 da et Tu-154-fly styrtet i Usbekistan og 200 mistet livet. I Iran har det vært tre dødsulykker med flytypen bare de siste åtte årene (den siste i fjor, da 168 personer døde), og landet bestemte seg i februar i år for å slutte og bruke flytypen. Også Aeroflot i Russland sluttet å bruke sin Tu-154-flåte nylig. Årsaken skal være at flyene bråkte for mye til å holde seg innenfor de internasjonale kravene, og at de brukte for mye drivstoff, skrive AP.
Tu-154-flyet hadde sin jomfrutur i 1968, ble levert til Aeroflot i 1971 og begynte med ruteflyvning i 1972, ifølge Reuters. Det er produsert over 900 Tu-154-fly, både som passasjer- og fraktfly. Rundt 250 av disse flyr fortsatt.
På 80- og 90-tallet ble det gjort store forbedringer på flytypen: Både vingene, aerodynamikken, motorene og avionikken ble kraftig forbedret. Presidentflyet var en M-versjon. Denne oppgraderte versjonen fløy første gang i 1982, og ble masseprodusert fra 1984.
Ifølge BBC News var presidentflyet over 20 år gammelt, og hadde da det styrtet lagt bak seg 5004 flytimer og 1823 landinger.
Stor service i fjor
Presidentflyet var gjennom omfattende renovering og service i desember i fjor.
– Vi mener helt klart at denne tragedien ikke kan ha skjedd på grunn av tekniske feil, sier direktør Alexei Gusev i selskapet Aviakor, som gjennomførte servicen, ifølge CNN.
Renoveringen inkluderte ombygging og fornying av flyets tre motorer, modernisering av flyets elektronikk og navigeringsutstyr og oppdatering av interiøret. Gusev sier at presidentflyet har vært svært lite brukt etter denne store servicen, og at det ikke finnes tvil om at det var i god stand.
Russiske etterforskere har allerede uttalt til BBC at det ikke er noe som tyder på mekanisk svikt i vrakdelene som er undersøkt så langt.
Mistet landets maktelite
Ifølge nyhetsbyrået NTB var det, foruten president Lech Kaczynski og hans kone, personer med følgende stillinger i Polens maktelite som omkom:
To av visepresidentene i nasjonalforsamlingen, en visepresident i senatet, viseforsvarsministeren, viseutenriksministeren, visekulturministeren, presidentens stabssjef, sentralbanksjefen, ombudsmannen for sivile rettigheter, sjefene for hærens generalstab og for hærens bakkestyrker, sjefene for luftforsvaret og for sjøforsvaret, sjefen for spesialstyrkene og sjefen for Polens operative styrker.
I tillegg omkom presidenten i Polens nasjonale minneinstitutt (IPN), presidenten i foreningen for Katyn-familier og lederen av Polens olympiske komité.