Statsbygg får kun rivetillatelse for nordre fløy av Y-blokka, skriver Plan- og bygningsetaten i en pressemelding.
Det blant annet manglende dokumentasjon av klimaberegninger koblet med statens egne, høye miljøambisjoner og redusert arealbehov som gjør at etaten mener at staten bør revurdere riveplanene.
Statsbygg har valgt å sertifisere deler av det nye regjeringskvartalet med miljømerket Breeam, der går for nest høyeste nivå, «Excellent».
Bevaring av kulturminneverdiene er også et argument etaten bruker som grunnlag for vedtaket.
– Vi mener at Y-blokka med Picassoutsmykkingen er internasjonalt unik, og klimagassberegninger for bevaring eller riving må gjennomføres, sier etatsdirektør Ellen de Vibe.
Tidligere i år ba Riksantikvaren om at rivingen av Y blokka måtte skrinlegges fordi rivesøknaden for bygget inneholdt alvorlige mangler.
– Vanskelig å forstå
Plan- og bygningsetaten: – Vi har ikke sagt nei til riving
De Vibe sier i pressemeldingen at selv om riving av Y-blokka er forutsatt i den statlige reguleringsplanen, mener de at bevaring av den resterende delen av Y-blokka fremdeles fremstår som et reelt utbyggingsalternativ.
– Om riving er klimamessig forsvarlig, vil vi først vite når klimagassberegningene er utført. Det er da vi kan ta endelig stilling til rivesøknaden, sier de Vibe.
Kommunikasjonsleder i Byggherreavdelingen i Statsbygg, Pål Weiby, forteller til TU at de stiller seg uforstående til den nye vurderingen og mener at de har fulgt den reguleringsplanen som ligger til grunn.
– De har gitt oss tillatelse til å rive tidligere, og umiddelbart er dette vanskelig å forstå, sier han og legger til at Plan og Bygningsetaten må forholde seg til den samme loven som dem.
Risikosport å rive halve bygget
Weiby forteller at de må sette seg ned og se på det som er skrevet i vedtaket, og forteller at det er ikke krav om klimagassberegninger i en rivesøknad. Men de er opptatt av å bevare kunsten, og tror ikke det lar seg gjøre bare å rive halve bygget uten at det går galt.
– Vi mener at det er risikosport å rive halve Y-blokka for å bevare kunsten, sier han.
Knekken på A-blokka: – Stor kunst
– Men det er fint at vi har fått rivetillatelse, sier han og legger til at de nå skal gå i dialog med Plan- og Bygningsetaten for å se hvordan dette kan la seg løses.
– Viser til krav om klimagassberegninger
Ellen de Vibe svarer på Weibys uttalelse og sier til TU at det er krav om klimagassberegninger i rivetillatelsen.
Hun viser til side to i rivetillatelsen:
«Krav i reguleringsplanens bestemmelser
§ 3.1 Utforming
Bebyggelse og utearealer skal utformes i samsvar med prinsippene i kvalitetsprogram datert 10.februar 2017 og miljøprogram datert 10.februar 2017.
I miljøprogrammet tabell 4-1 angis mål for klimagassutslipp, herunder at «Det skal utarbeides et helhetlig livsløpsbasert klimagassbudsjett for regjeringskvartalet. Dette skal omfatte utslipp fra stasjonær energi og transport i driftsfasen samt materialbruk i bygg og uteområder.»
Hun legger til at hun tror Statsbygg vil klare å ivareta kunsten selv om halve blokken rives:
– Statsbygg er en dyktig og profesjonell byggherre, som blant annet skal ivareta de meget skjøre vikingskipene mens de bygger nytt Kulturhistorisk museum rundt dem. Vi har derfor full tillit til at de klarer å bevare betongkunsten på Y-blokka under riving av nordre fløy, sier hun.
- TU følger bygging av nytt regjeringskvartal: Les flere saker her.