En rettsvist har gjort oppstarten av Richard Bransons cruiserederi litt mer trøblete enn han hadde trodd. Først i 2020 vil rederiet ha egne skip.
Virgin Cruises ble tidligere i år tvunget til å offentliggjøre sine planer om å bygge to store cruiseskip med den spesielle designen som er svært lik Ulsteins X-Bow.
Stjal ideeer og design?
Tidligere konsernsjef Colin Veitch i Norwegian Cruise Line gikk til sak mot Virgin Cruises og fikk satt en foreløpig stopper for Bransons cruiseplaner med store X-Bow-liknende cruiseskip.
Veitch mente Bransons Virgin Cruises hadde stjålet cruisekonseptet og designelementer fra ham, ifølge flere nettsteder, deriblant Cruise Hive og Marine Engineering Network.
Les om X-Bow-suksessen: Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow
Likner
Etter at Veitch sluttet i NCL, oppsøkte han flere potensielle partnere, deriblant Virgin, for å bygge opp et nytt cruiserederi. Han fikk i mars medhold fra retten i Miami om at Virgins konsept var svært likt det Veitch presenterte for dem.
Virgin Cruises fikk et skudd for baugen og måtte utsette bestilling av skip. I midten av juni kom imidlertid Branson med helikopter til Miami, iført rød kapteinslue, hvit skjorte, rød shorts og røde sko for å fortelle at Virgin Cruises legger hovedbasen til byen og planlegger første cruise i 2020, med en annen type skip en først antatt.
Framme og bak: Ulstein med X-Bow i begge ender
Italia-bygging
En intensjonsavtale er inngått med den italienske verftsgruppen Fincantieri. Skipene vil bli på ca. 110.000 bruttotonn og vil ha plass til 2.800 passasjerer med et mannskap på 1.150.
Det første skipet skal etter planen seile på 7-dagers cruise fra basen i Miami i 2020. De to neste skipene følger i 2021 0g 2022, opplyser Virgin i en pressemelding.
De opprinnelige planene som Virgin Cruises måtte vise fram i mars, skal ha vært å bygge to skip på 172.900 bruttotonn og en passasjerkapasitet på 4.000.
Det ville bringe rederiet i konkurranse med de store skipene til cruisegigantene Carnival og Royal Caribbean International.
RCI-skip i Quantum-klassen kan ta 4.180 passasjerer og er på 167.800 bruttotonn.
Se gigantskipet Anthem of the Seas: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin
Tysk verft i bildet
Det skal ha foreligget en intensjonsavtale om å bygge skipene ved Meyer Werft, som har bygget de to første i Quantum-klassen for RCI, og som nå er i god gang med skip nummer tre i klassen. Den tyske verftsgruppen har også fått kontrakt med Carnival om å bygge verdens første cruiseskip med LNG-motorer.
Ulstein lanserte og patenterte X-Bow i 2005. Siden den tid er over 100 skip bygget eller bestilt med den unike designen.
Det har foreløpig ikke lykkes TU å få en kommentar fra Ulstein.
Les også: Wärtsilä setter verdensrekord med splitter ny firetaktsmotor