ELBIL

Polestar ønsker å ta produksjonen til Europa

Vil bygge biler i Volvos fabrikker.

Test av elbilen Polestar 2. Glattkjøring.
Test av elbilen Polestar 2. Glattkjøring. Foto: Eirik Helland Urke
Marius ValleMarius ValleJournalist
11. okt. 2021 - 17:00

Polestar markedsfører seg som en svensk bilprodusent. De har hovedkvarter i Göteborg, men all produksjon foregår i Chengdu i Kina. En av årsakene til det er åpenbart at Polestar, sammen med Volvo, er eid av kinesiske Geely.

I et intervju med Auto Motor und Sport Moove blir Polestar-direktør Thomas Ingenlath spurt om hvorfor de produserer bilene i Kina og sender dem til Europa med skip. Det er tross alt ikke særlig klimavennlig.

Han sier at dersom salgstallene fortsetter å utvikle seg som de har gjort til nå, tror han at Polestar vil kunne etablere produksjon i Europa, gjennom Volvos fabrikker her. Han viser også til at deres neste bil, Polestar 3, skal bygges i USA.

Polestars produksjon i USA skal på samme måte gjøres i Volvos fabrikk i Charleston i South Carolina. Bilen skal lanseres neste år.

Vil sende biler med toget

Det har et klimaavtrykk å sende biler med skip fra Kina. Ingenlath sier at Polestar i første omgang vil begynne å sende biler til Europa med jernbane, og gir ingen indikasjon på når de eventuelt vil starte med produksjon i Europa. Men han sier at de ikke har til hensikt å lage en bil som er «made in China».

På spørsmål om hvor han tror Polestar er om fem år, sier Ingenlath at de da bil ha fire til fem modeller i utvalget, og at de konkurrerer med Porsche om å lage de beste elektriske sportsbilene. 

Foruten Polestar 1 og 2, og den kommende Polestar 3, har produsenten allerede bekreftet at konseptet Precept skal komme i produksjon. Det er kjent at Precept også skal bygges i Kina, og at de planlegger å etablere en ny fabrikk for dette.

Produsenten har et uttalt mål om at at Precept skal være en bil produsert uten netto CO2-utslipp.

Utvider til flere markeder

Polestar er i dag tilstede i 14 markeder. Innen utgangen av neste år planlegger de å utvide til 30 markeder. De har mål om å selge 290.000 biler i året innen utgangen av 2024, opp fra 10.000 biler i 2020. Deres elektriske SUV blir trolig en viktig bidragsyter for å realisere dette.

Vi intervjuet Ingenlath i podkasten Elbil – Teknisk sett i desember. Han sa da at lavvolumsmodellen Polestar 1 var designet rundt et Volvo-konsept, og at Precept til motsetning er grunnleggende en Polestar-design. Den skal ikke være en høyvolummodell, men sammenlignet med Polestar 1 som bare produseres i 500 eksemplarer årlig, vil det selges lagt flere Precept. 

På vårt spørsmål om hvor Polestar er om 5 år sa han at de ville ha en utradisjonell SUV i porteføljen, og at de vil ha en sterk skandinavisk identitet, både med tanke på design og produktportefølje.

Xpeng P7 er en av de mange kinesiske bilmodellene som er lansert i Europa. Så langt er det bare produsenten SAIC, som står bak merket MG, som har kapret vesentlige markedsandeler.
Les også

Tror EUs straffetoll på kinesiske elbiler kan bli 30 prosent

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.