Vestfold og Telemark fylkeskommune lyste i desember ut sin nye treårige driftskontrakt 3803 Vestfold syd 2022-2025, som Veier24 da omtalte.
1. februar var det tilbudsfrist, men Vestfold og Telemark fylkeskommune ville kun svare på hvilke entreprenører som hadde gitt tilbud på kontrakten. Fylket ville ikke si noe om størrelsen på tilbudene.
Nylig ble det klart at Presis Vegdrift er tildelt kontrakten, selv om firmaet lå på femteplass i en rangering av pristilbudene. Årsaken er at de fire billigste tilbudene alle ble avvist av fylkeskommunen.
Ifølge åpningsprotokollen, som Veier24 har fått tilsendt fra fylkeskommunen, så pristilbudene slik ut:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta (avvist) | 79.529.930 |
Veidekke Industri (avvist) | 81.568.026 |
Norvei (avvist) | 84.989.960 |
Vaktmesterkompaniet (avvist) | 87.777.777 |
Presis Vegdrift | 88.557.195 |
Risa | 104.676.584 |
Mesta, Veidekke, Norvei og Vaktmesterkompaniet ble avvist fra konkurransen, alle med samme begrunnelse: Manglende oppfyllelse av konkurransens kvalifikasjonskrav om kompetanse for anleggs- og prosjektleder. Byggherren viser her til kvalifikasjonskravet i konkurransegrunnlagets kap. B2, pkt. 2.4.3 nr. 2.
Karensperioden for konkurransen løper fram til og med 7. mars.
– Håpet i det lengste: Aksjonærer har mistet troen på evighetsmaskin