Utstillingsvindu
– Vi tror at denne kontrakten kan bli et utstillingsvindu for klimaløsninger i framtidens driftskontrakter. Tilbudene overgår våre forventninger til kutt i klimautslipp, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen i meldingen.
For første gang skal Statens vegvesen inngå en driftskontrakt der miljø skal vektes i tillegg til pris ved tildelingen.
Av de fire entreprenørene som meldte seg på i konkurransen om å drifte vegene i Hallingdal og Valdres de neste fem til åtte årene, ligger Presis Vegdrift best an i konkurransen.
– Presis Vegdrift har levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima. De har tatt mål av seg å redusere CO2-utslippene i Hallingdal/Valdres-kontrakten med opptil 85 prosent, sier Rahaman i meldingen.
Skarp konkurranse
Hallingdal/Valdres-kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder en beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse (vektes 10 prosent) og beskrivelse av hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp (vektes 20 prosent). Konvolutt 2 inneholder pris (vektes 70 prosent).
Etter at Statens vegvesen hadde kontrollert og vektet innholdet i konvolutt 1, ble konvolutt 2 åpnet fredag 9. april. Tilbyderne hadde følgende priser:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Engebretsen Ingeniør – Entreprenør | 309.422.387 |
Presis Vegdrift | 339.821.659 |
Mesta | 388.848.760 |
Veidekke Industri | 403.441.216 |
Prosjektleder Mizanur Rahaman oppsummerer:
– Mesta var den som leverte best på oppdragsforståelse og klima. På klima leverte de såpass bra at de faktisk har overgått det vi kunne forvente, sier han.
– Presis Vegdrift skåret veldig bra på klima selv om de var litt svakere enn Mesta, men har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima.
Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene.