Batteriselskapet Integrals Power har startet produksjon ved Storbritannias første pilotanlegg for LFP-batteriproduksjon.
Det fremgår av en pressemelding fra Integrals Power mandag.
– Produksjonsstart i vårt nye pilotanlegg er en viktig milepæl som gjør oss i stand til å produsere våre LFP- og LMFP-batterier i større volumer, sier gründer og administrerende direktør i Integrals Power, Behnam Hormozi i meldingen.


Det britiske selskapet skal levere til produsenter med behov for battericeller med høy lagringsplass, som elektriske kjøretøy, motorsport, romfart og forsvarsapplikasjoner, heter det av meldingen.
– Dette er et av de første anleggene av sitt slag i Storbritannia, og vi tror det er akkurat den type ressurs den britiske batteriindustrien trenger for å ha en bærekraftig fremtidig, sier batteri-gründeren.

Freyr-seier: – Oppnådd den viktigste tekniske milepælen
250 elbiler
Produksjonsprosessen til Integrals Powers skal resultere i et litiumjernfosfat-nanomateriale med økt lagringskapasitet på 30 prosent, høyere ytelse under ekstreme temperaturer, og forbedret kapasitet over tid.
Anlegget, som ligger i Milton Keynes, skal ha en produksjonskapasitet på 20 tonn i året – tilsvarende 250 elbiler i året.
Pilotanlegget skal være designet for å kunne tåle stor fleksibilitet og skal kunne skalere opp til volumer på titusenvis av tonn på kort tid.
– Dette gjør oss i stand til å produsere flere forskjellige litiumjernfosfat-nanomaterialer til ulike bruksområder, som langdistanse-kjøretøy, energilagring utenfor nettet, sier Hormozi.
Produksjonsprosessen ved anlegget går over syv stadier, og fra råvare til ferdig pakkede prøver – klar for levering til kunder – tar opptil 48 timer, informerer batteriselskapet.

Snart oppstart for Norges første giga-batterifabrikk
Vestlige råvarer
Omtrent 90 prosent av verdens katode-materialer blir produsert i Kina, mens Integrals Power skal ifølge nyhetsstedet EV Magazine hente råvarer fra Europa og USA.
– Dette bidrar til å akselerere utviklingen av den britiske batteriindustriens innenlandske forsyningskjede, heter det av meldingen.
Det er en bevisst strategi for å forbedrer sikkerheten på forsyningskjeden for Europa, ifølge Integrals Power-sjefen.
– Vi henter råvarene våre fra Europa og USA, slik at vi kan hjelpe celleleverandører og kjøretøyprodusenter med å utvikle en mer robust, transparent forsyningskjede som reduserer geopolitiske problemer som importtariffer og gruvedrift av kritiske elementer som kobolt, sier han til bladet.

Sikret flere millionkontrakter for energilagrings-løsninger