ENERGI

Produksjonsstart for Storbritannias første batterifabrikk

Britenes første batterifabrikk skal kun benytte råvarer fra Europa og USA – vil ha en transparent forsyningskjede som reduserer geopolitiske problemer.

Integrals Power-grunnlegger og administrerende direktør, Behnam Hormozi, sier de kun henter råvarer fra Europa og USA.
Integrals Power-grunnlegger og administrerende direktør, Behnam Hormozi, sier de kun henter råvarer fra Europa og USA. Foto: James Arbuckle
22. juli 2024 - 16:33

Batteriselskapet Integrals Power har startet produksjon ved Storbritannias første pilotanlegg for LFP-batteriproduksjon. 

Det fremgår av en pressemelding fra Integrals Power mandag. 

– Produksjonsstart i vårt nye pilotanlegg er en viktig milepæl som gjør oss i stand til å produsere våre LFP- og LMFP-batterier i større volumer, sier gründer og administrerende direktør i Integrals Power, Behnam Hormozi i meldingen. 

Det britiske selskapet skal levere til produsenter med behov for battericeller med høy lagringsplass, som elektriske kjøretøy, motorsport, romfart og forsvarsapplikasjoner, heter det av meldingen. 

– Dette er et av de første anleggene av sitt slag i Storbritannia, og vi tror det er akkurat den type ressurs den britiske batteriindustrien trenger for å ha en bærekraftig fremtidig, sier batteri-gründeren. 

Nede på kaien i Mo i Rana ligger pilotfabrikken til Freyr. Her utvikles Freyr-produktet. Bygget ligger ikke langt unna Giga Arctic.
Les også

Freyr-seier: – Oppnådd den viktigste tekniske milepælen

250 elbiler

Produksjonsprosessen til Integrals Powers skal resultere i et litiumjernfosfat-nanomateriale med økt lagringskapasitet på 30 prosent, høyere ytelse under ekstreme temperaturer, og forbedret kapasitet over tid. 

Anlegget, som ligger i Milton Keynes, skal ha en produksjonskapasitet på 20 tonn i året – tilsvarende 250 elbiler i året. 

Pilotanlegget skal være designet for å kunne tåle stor fleksibilitet og skal kunne skalere opp til volumer på titusenvis av tonn på kort tid. 

– Dette gjør oss i stand til å produsere flere forskjellige litiumjernfosfat-nanomaterialer til ulike bruksområder, som langdistanse-kjøretøy, energilagring utenfor nettet, sier Hormozi. 

Produksjonsprosessen ved anlegget går over syv stadier, og fra råvare til ferdig pakkede prøver – klar for levering til kunder – tar opptil 48 timer, informerer batteriselskapet.

Administrerende direktør Lars Christian Bacher i Morrow Batteries viser frem Morrows battericeller.
Les også

Snart oppstart for Norges første giga-batterifabrikk

Vestlige råvarer

Omtrent 90 prosent av verdens katode-materialer blir produsert i Kina, mens Integrals Power skal ifølge nyhetsstedet EV Magazine hente råvarer fra Europa og USA.

– Dette bidrar til å akselerere utviklingen av den britiske batteriindustriens innenlandske forsyningskjede, heter det av meldingen. 

Det er en bevisst strategi for å forbedrer sikkerheten på forsyningskjeden for Europa, ifølge Integrals Power-sjefen. 

– Vi henter råvarene våre fra Europa og USA, slik at vi kan hjelpe celleleverandører og kjøretøyprodusenter med å utvikle en mer robust, transparent forsyningskjede som reduserer geopolitiske problemer som importtariffer og gruvedrift av kritiske elementer som kobolt, sier han til bladet

Daglig leder i PSW Power & Automation, Eirik Sørensen, sier selskapet har skaffet seg en unik posisjon i markedet innen sammensatte energisystemer.
Les også

Sikret flere millionkontrakter for energilagrings-løsninger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.