Skrekkeksemplene der tilbud på bygging av avanserte forskningsskip for Havforskningsinstituttet blir avvist på grunn av bagatellfeil, fikk statssekretær Eirik Lae Solberg til å ta affære.
– Vi kan ikke ha en situasjon der norske verft blir avvist på grunn av rene formalia. Anbudsprosessen må være konkurransefremmende og ikke konkurransehemmende, sier Solberg til Teknisk Ukeblad.
Les også: Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp
Tre grep
Han har tatt opp spørsmålene i Forenklingsprogrammet for næringslivet og de som har med regler for offentlige anskaffelser å gjøre i regjeringen
Det har også blitt gjennomført et møte med Norsk Industri for å avklare hvor skoen trykker.
Havforskningsinstituttet i Bergen håndterer tilbudene på et isgående forskningsskip til 1,4 milliarder kroner og et mindre forskningsskip som skal arbeide for Norad utenfor Afrika.
Les også: Dette er Årets skip
Transparent
Rederisjef Per Wilhelm Nieuwejaar i Havforskningsinstituttet er fortvilet over at reglene for offentlige anskaffelser må tolkes så rigid.
Han har imidlertid brukt ekstern ekspertise fra advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig i tillegg til egne jurister for å være sikker på at anbudsprosessen skal foregå korrekt.
– Jeg skulle ønske at vi kunne brukt noe tid etter anbudsåpning til å innhente eventuelt manglende informasjon eller avklare spørsmål med tilbydere, sier Nieuwejaar til TU.
Les også: Ett gram alger kan vokse til et tonn på ti dager
Tar tid
Det er slik statssekretær Solberg også vil ha anbudsordningene framover.
– Dersom et tilbud er mangelfullt må vi kunne skille mellom dem som kan oppklares med en telefon eller ettersendelse av dokumentasjon, og på dem som åpenbart ikke vil være i stand til å levere et skip eller den vare det offentlige trenger, sier Solberg til TU.
For de to forskningsskipene, er løpet kjørt. Solberg håper imidlertid at forenklingsarbeidet skal ha gitt resultater innen ett år.
Les også:
Kongsberg Maritime får finsk konkurrent på dynamisk posisjonering
Dette blir Norges nye redningshelikopter
Forskere har fått E. coli-bakterier til å lage bensin