Utbyggingsselskapet beskriver bakgrunnen for den nye rammeavtalen slik: Nye Veier bruker samfunnsøkonomisk lønnsomhet som et kriterium for prioritering når rekkefølgen av utbygginger skal bestemmes. Selskapet jobber aktivt for å øke nytten og redusere kostnadene i alle faser av prosjektene, slik at den samfunnsøkonomiske lønnsomheten øker.
Nå har selskapet behov for ekstern bistand til arbeid med samfunnsøkonomiske problemstillinger.
Nye Veier tror at behovet blir spesielt stort innenfor disse områdene:
- Arbeid med analyser til Nasjonal transportplan
- Analyser av ulike brukergruppers behov/etterspørsel for mobilitet, f. eks.
markedsundersøkelser. - Finansiering, herunder brukerbetaling/bompenger og skattefinansiering
- Verdivurderinger av nytte- og kostnadsvirkninger (både prissatte og ikke-prissatte
konsekvenser av infrastrukturinvesteringer) - Videreutvikle metodikk for verdivurderinger av vesentlige ikke-prissatte virkninger
- Nytterealisering/gevinstrealisering i store infrastrukturprosjekter
- Analyser av usikkerhet, herunder verdien av å avvente en beslutning (opsjonsverdi)
Også andre samfunnsøkonomiske problemstillinger kan bli aktuelle.
Nye Veier ønsker her å inngå parallelle rammeavtaler med tre til fem leverandører. Kontraktene innenfor rammeavtalen tildeles etter forskjellige prosedyrer for avrop.
Avtalen er på to år i utgangspunktet, med opsjon på forlengelse i 1+1 år.
Over fire år har avtalen en anslått totalverdi på 40 millioner kroner.
Nye Veier legger vekt på disse kriteriene i konkurransen:
- Kompetanse: 60 %
- Kapasitet: 10 %
- Pris: 30 %
Tilbudsfrist er 2. juni.