Prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen er ikke misfornøyd etter sju år med anleggsarbeid.
For et drøyt år siden håpet han på åpning før jul i 2019. Og slik blir det: Selve Ryfastforbindelsen (som altså heter Ryfylketunnelen) på 14,5 kilometer tunnel åpner 30. desember i år. De tilhørende Hundvåg- og Eiganestunnelene åpner i februar i 2020.
Selve tunneldrivingen er ferdig for lenge siden. I oktober 2017 møttes de to entreprenørene i gjennomslaget. Siden har enorme mengder med installasjoner kommet på plass. Det siste året, og kanskje vel så det, har gått med til testing, testing og atter testing.
– Det er jo mer utstyr i denne tunnelen enn det er i Trollplattformen! Vi tester vel noe sånn som 23.000 signaler. Det er slike dimensjoner så man kan bli småskremt, sier Eiterjord i siste utgave av Våre Veger (trykk her for å bli abonnent).
![Bildet viser JEEP II-reaktoren på Kjeller. Forskningsreaktoren var i drift fra 1965 til 2019. Fra driften av de fire reaktorene på Kjeller og i Halden sitter man igjen med drøyt 17 tonn høyradioaktivt avfall.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839229/NTB_ZMIycn37kS4.jpg)
Radioaktivt avfall: Anlegg flere tiår unna – ber Kjeller ta imot mer
Rekordtunnelen
30. desember i år er det altså fast vegsamband mellom Strand i Ryfylke og Stavanger på Jæren. Den offisielle åpningen av Ryfastforbindelsen blir markert når alle tre tunnelene er åpnet.
![Formidabel hall midt inne i fjellet. Årsdøgntrafikken i den nye tunnelen kan bli alt mellom 4000 og 8000, anslår Vegvesenet. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2506/2506861/IMG_9048.jpg)
14,5 kilometer Ryfylketunnel med to løp ligger 292 meter under havflaten, og blir den lengste og dypeste undersjøiske vegtunnelen i verden. Fram til nå har Tokyo Aqua-tunnelen (9,5 kilometer) i Japan vært den lengste, og Eiksundsambandet med sine 287 meter under havet har vært den dypeste.
– Ja, det begynner å bli kjekt nå, når vi nærmer oss mål. Jeg har jo en veldig god jobb, det er aldri stusslig å møte på jobb her, sier Eiterjord til Våre Veger.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– En liten oppsummering av prosjektet?
– Vi brukte mye tid på å bygge i hop en god prosjektorganisasjon. Det viktigste av alt er nok å ha flinke folk i staben, folk som har et eierforhold til det de driver med. Gjengen vår har ingen problemer med å stille opp når det måtte være, og har gjort en imponerende jobb, sier han.
![Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.](https://images.gfx.no/130x87/2742/2742771/Skjermbilde%25202022-10-06%2520kl.%252015.07.03.png)
Dette er milliardprosjektene