Prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen er ikke misfornøyd etter sju år med anleggsarbeid.
For et drøyt år siden håpet han på åpning før jul i 2019. Og slik blir det: Selve Ryfastforbindelsen (som altså heter Ryfylketunnelen) på 14,5 kilometer tunnel åpner 30. desember i år. De tilhørende Hundvåg- og Eiganestunnelene åpner i februar i 2020.
Selve tunneldrivingen er ferdig for lenge siden. I oktober 2017 møttes de to entreprenørene i gjennomslaget. Siden har enorme mengder med installasjoner kommet på plass. Det siste året, og kanskje vel så det, har gått med til testing, testing og atter testing.
– Det er jo mer utstyr i denne tunnelen enn det er i Trollplattformen! Vi tester vel noe sånn som 23.000 signaler. Det er slike dimensjoner så man kan bli småskremt, sier Eiterjord i siste utgave av Våre Veger (trykk her for å bli abonnent).
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Rekordtunnelen
30. desember i år er det altså fast vegsamband mellom Strand i Ryfylke og Stavanger på Jæren. Den offisielle åpningen av Ryfastforbindelsen blir markert når alle tre tunnelene er åpnet.
14,5 kilometer Ryfylketunnel med to løp ligger 292 meter under havflaten, og blir den lengste og dypeste undersjøiske vegtunnelen i verden. Fram til nå har Tokyo Aqua-tunnelen (9,5 kilometer) i Japan vært den lengste, og Eiksundsambandet med sine 287 meter under havet har vært den dypeste.
– Ja, det begynner å bli kjekt nå, når vi nærmer oss mål. Jeg har jo en veldig god jobb, det er aldri stusslig å møte på jobb her, sier Eiterjord til Våre Veger.
– En liten oppsummering av prosjektet?
– Vi brukte mye tid på å bygge i hop en god prosjektorganisasjon. Det viktigste av alt er nok å ha flinke folk i staben, folk som har et eierforhold til det de driver med. Gjengen vår har ingen problemer med å stille opp når det måtte være, og har gjort en imponerende jobb, sier han.
Gigantprosjekt ligger foran skjema