– Dette er et fornuftig tiltak for å få ned energibruken, sier Jannicke Bergesen Clarke, leder i hovedutvalget for samferdsel i Vestland, i en nyhetsmelding.
– Vi må også møte de økte strømprisene, uten at det går ut over trafikksikkerheten.
Stort innsparingspotensiale
Veilys står for størsteparten av strømforbruket i elektriske installasjoner langs fylkesvei. Natteslokking vil gi en betydelig reduksjon i energibruken, og er vanlig flere steder i Europa.
I Bømlo, Fitjar, Stord og Sveio kan veilysanleggene styres eksternt fra PC eller mobil, og disse kommunene er de første i fylkeskommunens pilotprosjekt.
For veilysanleggene på Bømlo er effektforbruket totalt på 150 kW. Natteslokking i fem timer fører til et daglig spart strømforbruk på 750 kWh.
– Det er veldig kjekt å komme i gang og teste virkningen av dette. Og vi sparer ikke bare strøm, her blir også lysforurensningen mindre og vi tar hensyn til dyre- og insektliv i tråd med fylkeskommunens nye strategi for veilys, sier Bergesen Clarke.
Trafikksikkerhet først
En forutsetning for tiltaket er at det ikke har en stor påvirkning på trafikksikkerheten. Ulykkesrisikoen i mørket er opp til to gonger høyere enn i dagslys og veibelysning har dokumentert effekt på å redusere risikoen. Derfor er et prøveprosjekt nødvendig.
– Vi skal vurdere alle konsekvensene grundig. Trafikktellepunkt i Sunnhordaland viser at det er lav trafikkmengde og svært få myke trafikanter om natten, så vi håper dette vil være et godt tiltak totalt sett, sier Bergesen Clarke.
Prøveprosjektet starter i november 2022. Da skrus veilysene på Bømlo av i fem timer om natten, fra klokka 23.20 til 4.30 på hverdager og mellom klokka 12 og 5 i helgene.
Dersom dette viser seg å være et fornuftig tiltak etter en måned, vil fylkeskommunen gå videre med testing av natteslokking på Fitjar, Stord og Sveio i ulike soner. Det gjelder også veilysanleggene over Bømlabrua og Spissøybrua.
Strategien for veilys langs fylkesveiene i Vestland ble vedtatt i fylkestinget i september 2022.