PROSJEKTERING

Rambøll henter inn tungvektere til styring av superprosjektene

Til å lede noen av de store samferdselsprosjektene har Rambøll hentet inn prosjektlederkompetanse fra øverste hylle.

Rambølls to nye prosjektdirektører, fv. Harald Bakke og Magne Ramlo.
Rambølls to nye prosjektdirektører, fv. Harald Bakke og Magne Ramlo. Foto: Rambøll
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. aug. 2020 - 10:00

Mannen som hentet de to prosjektdirektørene til Rambøll, Terje Dengerud, direktør for Samferdsel og Byutvikling, er svært så fornøyd med å ha kapret de nye ansiktene, forteller selskapet på sine nettsider.

– Vi har hatt en meget god utvikling de siste årene – spesielt på prosjektene til Nye Veier, og vi ser at konkurransekraften er god. Likevel så vi i fjor høst at vi hadde behov for å øke kapasiteten på prosjekt- og eierstyring for å sikre god gjennomføring av de store totalentreprisene.

Hvis prøveprosjektet er vellykket, kan solcelleanlegg dukke opp langs motorveier i Norge. Bildet av solcellene er tatt ved en tidligere anledning.
Les også

Lykkes de kan energiproduksjon langs veier bli det neste

Tungvekterne i bransjen

– Jeg er veldig glad for at vi får med oss Magne og Harald videre. Magne er en av de virkelige tungvekterne i bransjen, og det blir bra å få Harald med sin bakgrunn fra offshore-bransjen på laget.

– Jeg tror rådgiverransjen har et stykke å gå på prosjektstyring og -gjennomføring. Magne og Harald vil sammen med våre divisjonsdirektører og avdelingsledere utgjøre et godt lag for å utvikle oss videre slik at vi kan fortsette å ligge i forkant, sier Dengerud.

Magne Ramlo har allerede rukket å bli en del av Rambølls team etter at han i slutten av februar forlot stillingen som prosjektdirektør i Nye Veier, og startet hos Rambøll i mai. Hos Nye Veier var han siden 2016, blant annet med ansvaret for utbygging av ny E18 på strekningen Langangen-Grimstad og Nye Veiers første ferdigstilte prosjekt, E18 Tvedestrand-Arendal.

25. Januar 1973 kom de første VW-pølsene ut fra pølsemakeriet i et hjørne av fabrikken i Wolfsburg. Det ble en suksess, nå selges de i 12-land og produksjonen har passert 8,3 millioner pøler.
Les også

Volkswagens mest solgte produkt er ikke bil

Samferdsel som rød tråd

– Det har vært både spennende og interessant å ha fått lov til å være med å bygge opp selskapet Nye Veier, nærmest som et gründerselskap etter at Stortinget vedtok opprettelsen av selskapet i 2016.

Samferdsel har ellers vært et gjennomgangstema for Magne Ramlo, blant annet som daglig leder for Reinertsen Engineerings landvirksomhet, men også fra eiendomsforvaltning og eiendomsutvikling.

Ramlo er utdannet sivilingeniør bygg fra NTH i Trondheim, bosatt i Asker og har to voksne døtre som også jobber i bransjen.

– Jeg har ukependlet i fire år. Det har vært litt slitsomt, og jeg har derfor lekt litt med tanken om å se om det var mulig å finne en jobb som var litt nærmere hjemme. Da jeg så at Rambøll var på jakt etter prosjektdirektører tenkte jeg at det kunne være noe, og at jeg har en nyttig erfaring jeg håper å kunne ta med meg inn i ny jobb, sier Ramlo.

Norsea er eneste norske parter i konsortiet som skal bygge ut Norges første havvindpark. Konsernsjef John Stangeland deltok fredag på kontraktssigneringen i regjeringens representasjonsbolig.
Les også

Ingen havner ledige til havvind – brukes til olje og gass

Likhetstrekk med oljebransjen

Harald Bakke har også sin bakgrunn fra Trondheim, men er utdannet sivilingeniør maskin. Han er gift, har tre barn og bosatt på Røa i Oslo.

– Jeg gikk rett inn i olje og gass da jeg var ferdig, og har faktisk vært i samme selskap siden den gang. Det har blitt ganske mange år i samme bransje, hele 24 år, sier prosjektdirektøren i TechnipFMC, som skifter beite til Rambøll først på andre siden av sommeren.

– Jeg hadde etter hvert lyst til å gjøre noe annet, men det var ikke så fristende å gå til noen av konkurrentene. Da dukket plutselig muligheten i Rambøll opp, og spesielt dette med de store OPS-prosjektene (offentlig-privat samarbeid) som på mange måter er sammenliknbare med de jeg har jobbet med i oljebransjen. Som eksempelvis store totalentrepriser, samarbeid mellom de som gjør prosjektering og entreprenører. Her ser jeg noen helt klare fellestrekk, som det å kjøre risikostyring, planlegging og ikke minst dette med mennesker. Det er det jeg synes er virkelig gøy med store prosjekter, å få mennesker til å jobbe godt sammen, sier Harald Bakke.

En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.