PROSJEKTER

Reparasjon av E6 langs Snåsavannet krever jobb både over og under vann

– Det bli ingen enkel jobb, men nå er planen klar, forteller seksjonssjef Dag Ivar Borg i Statens vegvesen. Etter sommerferien setter arbeidet i gang.

Slik ser det ut i dag i fyllingen mellom E6 og Snåsavannet. Etter fellesferien starter reparasjonen, en jobb som vil ta noen måneder.
Slik ser det ut i dag i fyllingen mellom E6 og Snåsavannet. Etter fellesferien starter reparasjonen, en jobb som vil ta noen måneder. Foto: Dag Ivar Borg, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. mai 2020 - 08:54

Det var i januar i år at deler av E6 ble vasket ut ved Snåsavatnet i Trøndelag.

Etter å ha foretatt omfattende undersøkelser av grunnforholdene i området, har Statens vegvesen nå planen klar for når og hvordan E6 langs Snåsavatnet skal være i full drift igjen.

Midt-Norsk Havbruk har også utviklet en rømningssikker merd som er 22 meter høy og som har fått navnet Aquatraz. Den kan heises opp og ned ved levering av fisk, rengjøring og vedlikehold. Norsk havbruk trenger flere bærekraftige teknologiløsninger.
Les også

Bare investeringer i grønn teknologi vil fjerne miljøutfordringene i havbruk

Stabiliteten blir bedre enn den har vært

– Vi har drevet svært omfattende undersøkelser av grunnforholdene for å være på den trygge siden. Blant annet har vi drevet grunnboring fra flåte ute i Snåsavatnet, og vi har gjort store undersøkelser og beregninger for å få full oversikt over situasjonen. Dette har vi klart uten særlig ulempe for trafikanter og næringsliv, sier Borg.

– Det er viktig for oss, og vi har et inntrykk av at lysregulering fungerer greit.

Ved å gjøre masseutgravinger av fylling, også under vannflaten, og videre fylle opp igjen med sprengtstein og plastring med steinblokker på utsiden av veifyllingen, skal grunnforholdene bli bedre enn de var tidligere.

– Deretter skal vi etablere veien på samme plass som den er i dag. Når vi i tillegg sikrer det nye fundamentet bedre mot utvasking fra sjøen, er vi trygge på at dette ikke skjer på nytt, forklarer Borg. I tillegg vil stabiliteten for veien bli betraktelig bedre enn situasjonen er i dag.

Italias tidligere statsminister Enrico Letta og Rådets president Charles Michel presenterte indre marked-rapporten onsdag. Letta tror EU nå er klar for reformer av det indre marked, fordi dette bidrar til å svare på utfordringene fra blant annet USA.
Les også

EU-rapport: Mer energi må flyte over grensene

Begynner arbeidet etter fellesferien

Med såpass utfordrende grunnforhold og omfattende arbeid, vil E6-stykket bli stengt for trafikk mesteparten av tida når arbeidet kommer i gang. Selv om omkjøringsmulighetene vil være gode, ønsker Statens vegvesen å opprettholde trygg og effektiv transport på E6 gjennom sommer og fellesferie.

– Derfor planlegger vi med at det kommer i gang etter at fellesferien er ferdig, og at en ny og forbedret E6-bit skal stå klar i slutten av oktober, forteller Borg.

En illustrasjon av skepsis blant jobbsøkere som må konkurrere med en KI-robot. Artikkelforfatteren mener 90 prosent av de administrative oppgavene innen helse og omsorg kan automatiseres.
Les også

Helse og omsorg: 90 prosent av admin-oppgavene kan automatiseres

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.