Det var i januar i år at deler av E6 ble vasket ut ved Snåsavatnet i Trøndelag.
Etter å ha foretatt omfattende undersøkelser av grunnforholdene i området, har Statens vegvesen nå planen klar for når og hvordan E6 langs Snåsavatnet skal være i full drift igjen.
EU-splittelse om kjernekraft-støtte
Stabiliteten blir bedre enn den har vært
– Vi har drevet svært omfattende undersøkelser av grunnforholdene for å være på den trygge siden. Blant annet har vi drevet grunnboring fra flåte ute i Snåsavatnet, og vi har gjort store undersøkelser og beregninger for å få full oversikt over situasjonen. Dette har vi klart uten særlig ulempe for trafikanter og næringsliv, sier Borg.
– Det er viktig for oss, og vi har et inntrykk av at lysregulering fungerer greit.
Ved å gjøre masseutgravinger av fylling, også under vannflaten, og videre fylle opp igjen med sprengtstein og plastring med steinblokker på utsiden av veifyllingen, skal grunnforholdene bli bedre enn de var tidligere.
– Deretter skal vi etablere veien på samme plass som den er i dag. Når vi i tillegg sikrer det nye fundamentet bedre mot utvasking fra sjøen, er vi trygge på at dette ikke skjer på nytt, forklarer Borg. I tillegg vil stabiliteten for veien bli betraktelig bedre enn situasjonen er i dag.
Britene lager egen karbontoll – Norge sitter på gjerdet
Begynner arbeidet etter fellesferien
Med såpass utfordrende grunnforhold og omfattende arbeid, vil E6-stykket bli stengt for trafikk mesteparten av tida når arbeidet kommer i gang. Selv om omkjøringsmulighetene vil være gode, ønsker Statens vegvesen å opprettholde trygg og effektiv transport på E6 gjennom sommer og fellesferie.
– Derfor planlegger vi med at det kommer i gang etter at fellesferien er ferdig, og at en ny og forbedret E6-bit skal stå klar i slutten av oktober, forteller Borg.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve