PROSJEKTER

Reparasjon av E6 langs Snåsavannet krever jobb både over og under vann

– Det bli ingen enkel jobb, men nå er planen klar, forteller seksjonssjef Dag Ivar Borg i Statens vegvesen. Etter sommerferien setter arbeidet i gang.

Slik ser det ut i dag i fyllingen mellom E6 og Snåsavannet. Etter fellesferien starter reparasjonen, en jobb som vil ta noen måneder.
Slik ser det ut i dag i fyllingen mellom E6 og Snåsavannet. Etter fellesferien starter reparasjonen, en jobb som vil ta noen måneder. Foto: Dag Ivar Borg, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. mai 2020 - 08:54

Det var i januar i år at deler av E6 ble vasket ut ved Snåsavatnet i Trøndelag.

Etter å ha foretatt omfattende undersøkelser av grunnforholdene i området, har Statens vegvesen nå planen klar for når og hvordan E6 langs Snåsavatnet skal være i full drift igjen.

Statssekretær Sven Giegold i det tyske departementet for økonomi og klima og den franske energiminister, Agnès Pannier-Runacher fronter hver sin side i striden om hvorvidt kjernekraft skal få støtte på linje med fornybar energi i EU. Her under tirsdagens energiministermøte i EU.
Les også

EU-splittelse om kjernekraft-støtte

Stabiliteten blir bedre enn den har vært

– Vi har drevet svært omfattende undersøkelser av grunnforholdene for å være på den trygge siden. Blant annet har vi drevet grunnboring fra flåte ute i Snåsavatnet, og vi har gjort store undersøkelser og beregninger for å få full oversikt over situasjonen. Dette har vi klart uten særlig ulempe for trafikanter og næringsliv, sier Borg.

– Det er viktig for oss, og vi har et inntrykk av at lysregulering fungerer greit.

Ved å gjøre masseutgravinger av fylling, også under vannflaten, og videre fylle opp igjen med sprengtstein og plastring med steinblokker på utsiden av veifyllingen, skal grunnforholdene bli bedre enn de var tidligere.

– Deretter skal vi etablere veien på samme plass som den er i dag. Når vi i tillegg sikrer det nye fundamentet bedre mot utvasking fra sjøen, er vi trygge på at dette ikke skjer på nytt, forklarer Borg. I tillegg vil stabiliteten for veien bli betraktelig bedre enn situasjonen er i dag.

Det pågår samtaler mellom Efta-landene og EU-kommisjonen om en eventuell innlemmelse av CBAM i EØS-avtalen, sier Finansdepartementet.. Det er ikke klart når dette blir avgjort. Her er finansminister Trygve Slagsvold Vedum Her under et besøk i Brussel der karbontoll var tema.
Les også

Britene lager egen karbontoll – Norge sitter på gjerdet

Begynner arbeidet etter fellesferien

Med såpass utfordrende grunnforhold og omfattende arbeid, vil E6-stykket bli stengt for trafikk mesteparten av tida når arbeidet kommer i gang. Selv om omkjøringsmulighetene vil være gode, ønsker Statens vegvesen å opprettholde trygg og effektiv transport på E6 gjennom sommer og fellesferie.

– Derfor planlegger vi med at det kommer i gang etter at fellesferien er ferdig, og at en ny og forbedret E6-bit skal stå klar i slutten av oktober, forteller Borg.

Her skal den nye veien gå over en gammel gruvegang, fra den tid det var sølv å hente ut fra fjellet i Grane. Åpningen tettes med steinblokker og betongforsterket steinfylling.
Les også

Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.