Ekstremværet Hans har ført til store skader på landets jernbaneinfrastruktur, og etter kollapsen av Randklev jernbanebru 14. august har det vært full stopp på Dovrebanen mellom Lillehammer og Dombås. Dette har ført til store utfordringer for togselskapene som opererer strekningen.
– Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Kritisk situasjon
Kollapsen av jernbanebrua rammer særlig SJ Norge som årlig kjører 800.000 passasjerer på fjerntogene mellom Oslo og Trondheim, og OnRail og CargoNet som frakter gods på Dovrebanen.
– Vi vet at den økonomiske situasjonen er kritisk for enkelte selskaper, og regjeringen vil hjelpe selskapene å håndtere følgene av ekstremværet Hans. Jeg kan ikke si sikkert når en støtteordning vil være på plass, men den kommer, sier samferdselsministeren.
Regjeringen melder også at Bane Nor fremover vil kompensere persontogselskapene for økte kostnader til alternativ transport i tråd med den gjeldende ytelsesordningen, og at de umiddelbart vil stanse faktureringen av infrastrukturavgifter overfor godsnæringen.
Viktig med en bekreftelse
Vys godsselskap CargoNet har tidligere meldt om store økonomiske tap etter følgene av ekstremværet Hans. Selskapet sier de forventer at kompensasjonsordningen også vil ha tilbakevirkende kraft.
– Vi forventer at ordningen dekker tapene vi har hatt med ekstremværet fra start og frem til vi har normal trafikk igjen, sier administrerende direktør Ingvild Storås i Cargonet.
Hun presiserer at de først og fremst glad for at det nå har blitt bekreftet at det faktisk kommer en kompensasjon.
– Jeg er veldig glad for at vi har fått bekreftet at det kommer en støtteordning, selv om vi ikke vet innretningen på ordningen enda, var bekreftelsen veldig viktig for oss, sier hun til TU.
Etterlyser fortgang
Storås har forståelse for at det det er trykk fra forskjellig kanter for regjeringen, men sier det haster å få på plass flere detaljer for hva ordningen innebærer for selskapet økonomisk.
– Jeg har forventninger om at det skjer fort. Vi fikk beskjeden i går kveld via pressemeldingen, og er selvsagt opptatt av hvordan ordningen innrettes, sier Storås.
Også Henning Aandal i togselskapet Onrail er glad regjeringen endelig kommer på banen.
– Dersom innretningen blir riktig, med kompensasjon for sammenbruddet i august og i fortsettelsen med Dovrebanen stengt, vil Onrail fortsette som før, men i en litt mindre utgave slik at det fortsatt er konkurranse på jernbanen. Det er godsselskapene som har blitt hardest rammet av stengte banestrekninger. Vi kan jo ikke sette opp «buss for tog» som et alternativ. Det er en trussel når infrastrukturen er nede så lenge, sier han.
Stanser fakturering
Årlig fraktes gods som tilsvarer over 180.000 trailere på Dovrebanen. En tredjedel av landtransporten mellom Oslo og Trondheim går på bane. Gods- og persontrafikken videre nordover til Bodø er også sterkt berørt.
For å bedre situasjonen for godsselskapene litt har Jernbanedirektoratet allerede økt mengden gods som fraktes på Rørosbanen.
Dette fører til færre persontog på strekningen, og økt bruk av buss for tog mellom Oslo og Trondheim.