Regjeringen har inngått en ny milliardavtale med Enova. Målet er blant annet å få ned utslipp fra tungtransport og industri. Det melder regjeringen i en pressemelding.
Mer enn halvparten av summen er øremerket industrien.
Avtalen, som ble signert 12. mars, er et resultat av budsjettenigheten mellom SV og regjeringspartiene.
I tillegg til ulike virkemidler for å få ned utslipp fra tungtransport og industri, skal pengene brukes på energitiltak i yrkesbygg og boliger.
– Enova er et av regjeringens viktigste virkemiddel i klimapolitikken og bevilgningen på 2,8 milliarder kroner vil bidra å sette ytterligere fart på omstillingen til lavutslippssamfunnet, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Støtte fra Enova skal avlaste risiko og kostnader for de som er først ute med å teste nye løsninger, heter det i avtalen.
Strømstøtte, men ikke batteristøtte: – Norge er i en særstilling
1,5 milliarder til industrien
285 millioner kroner er satt av til å øke el- og hydrogenløsninger i tunge kjøretøy. Ladeinfrastruktur kan bli en viktig del av satsingen.
880 millioner kroner er satt av til en økt satsing på Enova energitiltak, først og fremst i yrkesbygg og boliger.
Men brorparten av summen, settes av til industrien.
− Fastlandsindustrien står for 23 prosent av klimagassutslippene i Norge. Utslippsreduksjonene i industrien krever ofte lange teknologiutviklingsløp og betydelige investeringer, skriver regjeringen.
Nå øker de bevilgningen til Klima- og energifondet med 1,5 milliarder kroner.
– Industrien står for store punktutslipp som innebærer en stor klimagevinst om vi får dem redusert. Denne ekstrabevilgningen gjør det mulig for Enova å øke innsatsen for klimaprosjekter i industrien. Målet er å kutte utslipp og få en industri som er bedre tilpasset lavutslippssamfunnet, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Norge kan stikke av med flere EU-milliarder