MARITIM

REV Ocean: – Banebrytende initiativ for å redde livet i havet

REV Ocean har etablert stiftelsen The Ocean Data Platform og hentet toppsjef fra DNV GL.

Stiftelsen The Ocean Data Platform skal gjøre mest mulig forskning og data om livet i havet åpent og fritt tilgjengelig for dem som trenger det.
Stiftelsen The Ocean Data Platform skal gjøre mest mulig forskning og data om livet i havet åpent og fritt tilgjengelig for dem som trenger det. Foto: Bioresurs
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
9. mai 2019 - 11:29
Saltvann er noe av det som opptar Stig Martin Fiskå (t.v.) og Jan M Moberg i ukas podkast.
Les også

– Saltvann er noe vi kan i Norge

Havforskningsdata skal gjøres fritt tilgjengelig via den åpne plattformen The Ocean Data Platform, som REV Ocean etablerte tidligere i år. Nå er Bjørn-Tore Markussen hentet inn som administrerende direktør for stiftelsen.

Nina Jensen, administrerende direktør for REV Ocean, er strålende fornøyd med å få Markussen til å lede oppbyggingen av The Ocean Data Platform.

På spørsmål om hvordan hun klarte å lokke Markussen bort fra DNV GL, svarer hun kontant: 

Redde alt liv i havet

Administrerende direktør Nina Jensen i REV Ocean. <i>Foto:  Heiko Junge / NTB scanpix</i>
Administrerende direktør Nina Jensen i REV Ocean. Foto:  Heiko Junge / NTB scanpix

– Jeg lokket med at han skal få bygge opp det mest banebrytende initiativ i moderne tid der vi skal redde livet i havet, sier Jensen til TU, før hun bryter ut i en liten latter:

– Intet mindre. Det hørtes kanskje litt svulstig ut? Men det er jo det som er ambisjonen. 

Bjørn-Tore Markussen er like ivrig og entusiastisk som Jensen.

– Visjonene og ambisjonene representerer fine verdier. Jeg har tro på at det er mulig å løse havets miljøutfordringer, og det ønsker jeg å bidra til, sier Markussen til TU.

Samle og åpne

Vis mer

Jensen sier at det allerede finnes mye data og forskningsresultater om havet, marint liv og økosystem, men at det ikke er samlet og organisert. Mye er åpent, men en del er også lukket og innelåst eller i forskeres «skuffer».

– Ambisjonen er å bygge en global kunnskapsplattform som skal være åpent tilgjengelig. Vi må koble sammen databaser og bruke algoritmer og maskinlæring for å gjøre kunnskapen lettere å forstå og kunne danne grunnlag for beslutningstakere, både politikere, organisasjoner og næringsliv, sier Jensen.

Formidling og tvilling

Ocean Data Platform skal møte alle former for etterspørsel etter informasjon om havet. Formidling av kunnskap er viktig. Plattformen skal blant gjøre det mulig å fremstille havet visuelt i form av digitale tvillinger.

– Det finnes ikke slike verktøy i dag, men enorme mengder data. Vi må sørge for å skille ut det som er uvesentlig, og tilgjengeliggjøre det som er viktig for målgruppene som skal ta beslutninger, enten det er politisk eller til forvaltning og bærekraftig utnyttelse av ressursene, sier Jensen.

Danmark er i ferd med å bygge ut vindkraft både til lands og til vanns. Det kan komme norske forbrukere til gode, mener danske energiaktører.
Les også

– En skam, sier dansk energisektor om norske kabelkutt-planer

Bjørn-Tore Markussen har de siste årene jobbet med å etablere DNV GLs digitale plattform Veracity, som er sentral i utviklingen av digitale samarbeidsløsninger og digitalisering for den maritime industrien.

Ut og opp av siloer

– Foreløpig ser vi at dataene som produseres om havet stort sett lagres innenfor lukkede siloer. Ved å gi næringsliv, akademia, industri og det offentlige tilgang til denne informasjonen vil de være i mye bedre stand til å både bevare og maksimere verdiene i havet, sier Markussen.

 DNV GL og Markussen er blant annet sentrale i oppbyggingen av en åpen simulatorplattform, «Open Simulation Platform», på tvers i den maritime klyngen.

Bjørn-Tore Markussen er direktør for Veracity i DNV GL, men forlater stillingen for å bli sjef for The Ocean Data Platform, stiftet av REV Ocean og Kjell Inge Røkke. <i>Bilde:  Tore Stensvold</i>
Bjørn-Tore Markussen er direktør for Veracity i DNV GL, men forlater stillingen for å bli sjef for The Ocean Data Platform, stiftet av REV Ocean og Kjell Inge Røkke. Bilde:  Tore Stensvold

I DNV GL har han hatt ambisjon om å få Veracity-plattformen til å bli et nyttig verktøy. Men det er varierende kvalitet og form på data som skal inn. Kvalitetssikring, vasking og bearbeiding av data er nødvendig.

– Manglende standarder for data betyr tungt arbeid for å løfte fram det som kan benyttes og behandles videre, sa Markussen til TU da de første kundene var på plass i Veracity for to år siden. Det gjelder fortsatt.

Han forlater DNV GL med litt tungt hjerte, men håper å kunne samarbeide med både menneskene og selskapet.

– Jeg har gledet meg til hver dag på jobben. Det er vemodig å slutte. Jeg har tro og håp om at vi kan samarbeide. DNV GL og stiftelsen har mange av de samme visjonene og verdiene, sier Markussen.

Han sier at Veracity er en suksess med 170.000 brukere og 170 digitale tjenster gående.

– Jeg overlater Veracity til et godt miljø som kan videreføre arbeidet, sier Markussen.

Cognite-teknologi

Containerskipet MS Dali kolliderte 26. Mars med et brukar  til Francis Scott Key Bridge ved Baltimore. Stålbrua kollapset og 50.000 tonn stål havnet i vannet og sperret for skipstrafikk inn og ut av havna. Åtte veiarbeidere havnet  vannet, seks omkom.
Les også

USA: Milliardkrav etter brokollaps

The Ocean Data Platform skal utvikles i tett samarbeid med REV Ocean og Cognite.  Plattformen skal bygges på «Cognite Data Fusion»-teknologien til Cognite.

Administrerende direktør i Cognite, John Markus Lervik, er glad for at Bjørn-Tore Markussen skal lede The Ocean data Platform.

– Det er et stort behov for et felles og tilgjengelig knutepunkt for informasjon om havet. Mens Cognite skal samarbeide med Ocean Data Platform for å bidra til den tekniske gjennomføringen, er det flott å vite at Markussen er med på teamet og tar med all sin erfaring innen langsiktig utvikling av komplekse plattformer, sier John Markus Lervik, administrerende direktør i Cognite.  

Filantroper

Forskningsskipet REV er under bygging ved Vard i Romania og slepes til Norge i august 2019. <i>Bilde:  Vard/Rosellinis Four-10</i>
Forskningsskipet REV er under bygging ved Vard i Romania og slepes til Norge i august 2019. Bilde:  Vard/Rosellinis Four-10

Kjell Inge Røkke har sørget for midler til tre års drift av stiftelsen The Ocean Data Platform. Jensen håper at flere filantroper og andre med interesse for havet og ønske om å bevare det kan bidra og sørge for videre drift. Det blir også en oppgave for Marksussen samt å knytte kontakter og sørge for innhold til å bygge opp basen.

The Ocean Data Platform begynner ikke helt på bar bakke. REV Ocean har allerede innledet samarbeid med WWF, FNs Miljøorganisasjon, Havforskningsinstituttet og Sintef. Sammen med Cognite begynte utviklingen av basen i fjor høst.

Markussen forlater DNV GL i sommer og begynner i The Ocean Data Platform 1. august. Nina Jensen sier at de håper å kunne gjennomføre en første demo av plattformen under Our Ocean-arrangementet i Oslo til høsten.

REV

Forskningsfartøyet REV utstyres med det aller mest moderne verktøy. Det har også medført noen endringer fra opprinnelige tegninger og dermed forsinkelser i bygging. REV har trålerutstyr passert akter og plassert i en hangar når det ikke er i bruk. Øvrig utstyr: En rekke laboratorier, kran for operasjoner ned til 6.000 meter og moonpool i hangar for trygg utsetting og opphenting av utstyr selv i dårlig vær. <i>Bilde:  Vard/Rosellinis Four-10</i>
Forskningsfartøyet REV utstyres med det aller mest moderne verktøy. Det har også medført noen endringer fra opprinnelige tegninger og dermed forsinkelser i bygging. REV har trålerutstyr passert akter og plassert i en hangar når det ikke er i bruk. Øvrig utstyr: En rekke laboratorier, kran for operasjoner ned til 6.000 meter og moonpool i hangar for trygg utsetting og opphenting av utstyr selv i dårlig vær. Bilde:  Vard/Rosellinis Four-10

Forskningsskipet REV er sentral i Kjell Inge Røkkes engasjement for havet og ressursene. Skipet vil samle inn data og sørge for at det blir tilgjengelig i dataplattformen.

Skipet er under bygging ved Vard i Romania. Nina Jensen opplyser at skroget skal slepes til Norge i august og at det vil bli ferdig utrustet til 2021.

– Skipet er litt forsinket. Vi ønsker å få inn det aller mest moderne og avanserte utstyret. Det har medført noen endringer og justeringer som fører til at byggingen har tatt litt lenger tid, sier Jensen til TU.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.