Denne uka kom den halvt nedsenkbare riggen COSLInnovator.
Fra før lå verdens største jack up-rigg, West Elara, til kai ved verftet, mens den halvt nedsenkbare riggen Scarabeo 8 gjennomfører sjøprøver like utenfor.
COSLInnovator kom til Westcon Yard etter en tre måneders seilas fra Kina, opplyser verftet i en pressemelding.
Kristian Siem: – Langsiktighet lønner seg på kort sikt
Anbud levert
Westcon regner med at det blir flere oppdrag med klargjøring og modifisering av rigger i løpet av året.
Verftet har levert flere tilbud på slike jobber.
– Westcon Yard er attraktivt som riggverft ettersom vi er oppsatt på denne typen aktivitet. Vi jobber kontinuerlig med offshorerigger, og har de fasilitetene som skal til, sier riggsjef Malvin Eide i Westcon Yard.
Statoil: Bestiller rigger for 15 milliarder
Klargjøres
COSLInnovator har GM 4000-design og er bygget ved verftet Yantai Raffles i Kina.
COSLInnovator er designet for boring av brønner ned til 7500 meter og på havdyp ned til 750 meter.
Ved verftet skal det installeres tredjepartsutstyr på riggen. Arbeidet vil ta to til tre måneder, før den skal bore på Troll-feltet for Statoil.
Stoltenberg: – Jeg vet ikke hva vi skal leve av etter oljen
Vær og test
West Elara ankom Westcon Yard i fjor høst.
Nå venter den på gode værutsikter før den skal ut på Gullfaks-feltet for Statoil.
Scarabeo 8 er overlevert til Saipem, og gjennomfører nå nødvendige sjøprøver før den seiler til Goliat-feltet i Barentshavet.
Der skal den bore 22 produksjonsbrønner og minst to letebrønner for Eni Norge, opplyser Westcon.
Sigbjørn Johnsen: – Vi må holde tilbake lønnsveksten
Les også:
– Norge bør ta ledertrøya i ArktisD-rigger holder liv i feltene