Rundt ei mil østover fra Sogndal sentrum i retning av Kaupanger er riksvei 5 for smal.
Så nå lyser Vegvesenet ut oppdraget om å utvide bredden på om lag 1600 meter vei. Snittbredde på dagens vei er cirka 7,2 meter, og den varierer mellom 6,8 og 7,4 meter.
Verdien av kontrakten er anslått til vel 22 millioner kroner.
Nå skal det bli stopp for disse skredene på E16
Litt av hvert skal gjøres
Entreprenøren skal forsterke sidene og sørge for midtoppmerking. Det må også gjøres noe med sideterrenget: Fjellknauser skal sprenges, og det trengs blant annet graving, bakkeplanering, skogshogst, drenering og grøfting.
Det skal bygges en passeringslomme ved avkjøring til industrifeltet, og eksisterende busslommer skal fjernes og etableres på nytt. Dessuten skal det bli ny gang- og sykkelvei på deler av strekningen.
ÅDT er cirka 5000, mens rundt 14 prosent er tungtrafikk.
Noen hovedmengder i prosjektet:
- Masseflytting av jord: Ca. 9400 m3
- Sprenging: Ca. 6000 m3
- Rekkverk av betong: ca. 225 meter
- Rekkverk av stål: Ca. 420 meter
- Rør/åpne grøfter: Ca. 1150 meter
Asfalt:
- Bærelag: 750 m2
- Bindlag: 8500 m2
- Slitelag: 14.000 m2
Byggherren regner med at entreprenøren er i gang ved starten av oktober i år, og sluttdato er satt til 17. juni neste år.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse for oppdraget i Kaupanger 3. juni, og frist for å gi tilbud på oppdraget er 23. juni.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere