– Responsen har vært god tidligere. Nå dekker kontrakten et større geografisk område, så kanskje noen nye firmaer er interessert? Jeg har god tro på at vi får en del tilbud, sa byggeleder Ola Robøle i Vegvesenet til Veier24 da kontrakten ble utlyst i februar.
Og det har Vegvesenet fått. Hele ni firmaer hadde meldt seg på da fristen gikk ut:
- Agro Anleggsgartner Service
- Consto Anlegg Øst
- Implenia
- Isachsen Anlegg
- KF Entreprenør
- Mesta
- NRC Anlegg
- Østlandske vei og betong
- Vaktmesterkompaniet
Vegvesenet går nå gjennom alle svardokumentene for å sjekke at formalitetene og kvalifikasjonskriteriene er på plass. Tilbydernes priser skal så legges inn i et forhåndsbestemt prøveprosjekt, hvor de laveste tilbyderne vinner. Inntil åtte firmaer kan bli plukket ut til å være med i rammeavtalen.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
Kan vare i fire år
Og rammeavtalen, den gjelder formelt mindre anleggsarbeider på riksveiene i Oslo og deler av Viken (gamle Akershus og nedre Buskerud) for deler av 2020 og hele 2021. Vegvesenet har opsjon på 1+1 år. Startdato er satt til 1. april i år.
Hvert enkelt oppdrag i rammeavtalen vil bli tildelt etter en minikonkurranse blant de som har avtalen på plass.
Det er satt en beløpsgrense pr. oppdrag til maksimum 25 millioner kroner. Omfanget for 2020 er stipulert til 60 millioner kroner fordelt på anslagsvis fem oppdrag. Bevilgningene avgjør om det blir flere oppdrag.
Hydro har investert 100 millioner i kriserammet batteriselskap