Svartskifer eller alunskifer, det er mer eller mindre varianter over samme tema. Når denne bergarten får kontakt med luft og vann kan den begynne å danne svovelsyre og skiller etter hvert ut tungmetaller – og radon. En sur, giftig og kostbar masse å håndtere.
Men slik er det altså i deler av grunnen der som den nye entreprisen på Ring 1 i Oslo skal gjennomføres. Altså ombyggingen av Hammersborgtunnelen og oppgraderingen av Vaterlandstunnelen.
Statens vegvesen vil nå ha tilbud fra noen som kan ta imot alunskifer i godkjent deponi.
Anslått mengde er 50.000 pfm3 med svartskifer. Men det kan bli store avvik fra dette anslaget, og mottageren skal håndtere all deponeringspliktig masse fra prosjektet. Og leverandøren må også regne med å ta imot en del blandede masser.
Ring 1-entreprisen er en samspillsentreprise, og optimaliseringen kan også bety at reelle mengder av masser kan bli større eller mindre enn anslaget.
Denne avtalen med mottakeren av deponimassene skal overføres til entreprenøren som får oppdraget med å bygge om Ring 1. Tre konsern ønsker å bli prekvalifisert til oppdraget, og Vegvesenet regner med å velge entreprenør i løpet av 2023.
Uttaket av alunskiferen vil tidligst starte i andre kvartal i 2024. Hovedtyngden av grunnarbeidene er planlagt fra tredje kvartal 2024 til fjerde kvartal i 2025. Det meste av uttaket av disse massene vil trolig foregå over en periode på fire måneder, og er trolig uansett senest avsluttet før årsskiftet 2025/2026.
Formell sluttdato for denne kontrakten er 31. desember 2026.
Frist for å gi tilbud på mottak og deponering av alunskiferen er 3. februar.
Dropper nullutslipp i verdensarvfjordene: – Et knefall for cruiseindustrien