Kontrakten er altså en såkalt totalentreprise, der Risa har med seg Multiconsult som rådgiver. Tildelingskriteriene i konkurransen var vektet med 60 % pris og 40 % kvalitet, der Risa leverte et tilbud på i underkant av 167 millioner kroner.
– Entreprenøren viser en god forståelse og plan for oppgaven de skal løse, gode systemer for samhandling mellom rådgiver og entreprenør og et høyt fokus på ytre miljø, sier prosjektleder i Bussveien, Åsne Nord-Varhaug.
Klar melding fra Brussel: EU henger etter klimamålene, men det gjør Norge også
Midtstilt bussvei
Strekningen det gjelder er cirka 900 meter, mellom Gausel stasjon og Nådlandsbråtet, rett etter innkjøringen til Gamle Forusvei.
Entreprenøren skal bygge midtstilt bussvei, oppgradere gang- og sykkeltilbudet og lage to busstasjoner på strekningen.
– I tillegg til å bygge selve Bussveien skal entreprenøren også lage to nye underganger, én ved Gausel stasjon, og én ved Nådlandsbråtet, forteller Nord-Varhaug.
Ettersom strekningen er tildelt som totalentreprise betyr det at entreprenøren må prosjektere arbeidet, noe som blant annet innebærer å lage byggetegninger før byggingen kan starte.
– Folk kan likevel se aktivitet i området allerede i høst, forteller prosjektlederen.
Strekningen skal være ferdig i november 2022.
EU advarer mot utvinning av havbunnsmineraler