Roboter fra Raufoss bygger maritime batterier i Trondheim
– Dette er den største ordren i vår historie.
Programmering av roboter og oppsetting av produksjonsceller til batterifabrikken pågår for fullt på Raufoss. Til våren starter fabrikken batteriproduksjonen i Trondheim.Foto: Siemens
Batterifergen Ampere har vært i daglig drift i snart to år, og tilbakelagt en distanse tilsvarende fem ganger rundt jorda ved ekvator.Bilde: Tore Stensvold
Elfrida er verdens første elektriske arbeidsbåt. Den brukes ved et Salmar oppdrettsanlegg ved Frøya.Bilde: Tore Stensvold
Energi- og kontrollstring på Ampere er levert av Siemens.Bilde: Tore Stensvold
Det blir 11 produksjonsceller i batterifabrikken til Siemens.
Torstein Sol-Gärtner, leder for teknologiutvikling og etablering av batterifabrikken til Siemens, inspiserer en AIV som skal frakte batterideler mellom produksjonscellene.
Daglig leder Anita Hager i Intek med Torstein Sol-Gärtner (t.h) og prosjektleder Sivert Eliassen (til venstre) fra Siemens. Sol-Gärtner er leder for teknologiutvikling og etablering av fabrikken.
Intek monterer verktøy og programmerer robotene til batterifabrikken til Siemens.
El-sjarken Karoline er bygget og levert av Selfa Arctic med styringssystem fra Siemens.Foto: Siemens
En batteripakke fra PBES på 90 KWh er plassert i hvert sitt skrog på Elfrida. Siemens har levert energi- og kontrollsystemene. Nå vil de også levere batteriene selv.Bilde: Tore Stensvold