11. desember i år offentliggjorde Rogaland fylkeskommune hele tre konkurranser der de vil leie inn prosjektledere for å håndtere en rekke fylkesveiprosjekter.
Og det haster: I alle utlysingene er tilbudsfristen satt til 20. desember.
Og dessuten vil fylkeskommunen ha folk på plass fort: For alle tre kontraktene er startdato satt til 6. januar. Beregnet varighet er ut juli måned i 2020.
![Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.](https://images.gfx.no/130x87/2797/2797127/P3020725.jpg)
Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst
Prosjektleder som skal avslutte to fylkesveiprosjekter
Her søker Rogaland fylkeskommune først og fremst hjelp til oppfølging og avslutning av to pågående prosjekter. Begge er i avslutningsfasen og den innleide prosjektlederen skal blant annet håndtere sluttoppgjørene.
De to prosjektene er:
- Fylkesvei 780 Padlane-Klovning i Tysvær kommune (900 meter gang- og sykkelvei som åpnet 13. desember i år)
- Fylkesvei 511 Åsebøen-Stangeland (trafikksikkerhetsprosjekt på Karmøy som åpnet 23. mai i år)
![Fylkesvei](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833582/f8cb902e-70cb-402c-8e6b-7a81346e7ecd.jpg)
NAF ut mot vedlikeholdet av fylkesveier: − Etterslep på 105 milliarder kroner
Prosjektleder til to prosjekter på fylkesvei 47
Den innleide prosjektlederen skal hovedsakelig være knyttet til arbeidsoppgaver i seksjonen Planlegging og utbygging Haugalandet og prosjekter på Haugalandet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Prosjektlederen skal primært håndtere disse to prosjektene:
- Fylkesvei 47 Karmsundsgata (her ble konkurransen avlyst i august i år)
- Fylkesvei 47 Åkra Sør-Veakrossen (her ble det gitt klarsignal til bygging i desember 2018)
![Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle, Katrine Sælensminde Erstad.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834815/Katrine%2520Salensminde%2520Erstad.jpg)
Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først
Prosjektleder for tunneloppgradering i nord-Rogaland
Denne prosjektlederen vil få oppdrag på Haugalandet og andre deler av nord-Rogaland. Hovedsakelig gjelder jobben å følge opp prosjekteringen og lage konkurransegrunnlag for oppgradering av fylkesveitunneler i Nord-Rogaland.
Verdien for hver av disse tre kontraktene er anslått til 1,7 millioner kroner eks. mva.
For alle kontraktene gjelder også at oppdragsgiver har rett til å forlenge kontrakten med ytterligere tre måneder.
![Under inspeksjoner har Statens vegvesen oppdaget skader på Landsverk bru på E134.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844259/E134%2520Landsverk%2520bru1.jpg)
Har oppdaget skader på E134-bru
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Hvor mange ansatte er det som mangler?
Veier24 har forsøkt å kontakte Rogaland fylkeskommune for å få svar på disse spørsmålene:
- Er fylkeskommunen i ferd med å lyse ut flere slike stillinger?
- Henger utlysningene sammen det Veier24 har skrevet om tidligere; at fylkesveiprosjekter er blitt avlyst fordi det ikke finnes kapasitet til å håndtere utlysinger og prosjektledelse?
- Har ikke Rogaland fylkeskommune tilstrekkelig antall ansatte på plass for å håndtere ledelsen av pågående veibyggingskontrakter?
Fylket: Har hatt kapasitetstap
På e-post har vi i dag fått dette svaret fra avdelingssjef Astrid Eide i Rogaland fylkeskommune:
«I Rogaland har vi en bemanningsplan på 208 stillinger. Pr. nå har vi fått overført ca. 130 stk. fra Statens vegvesen, mens ca. 30-40 stillinger er under tilsetting/tilsatt eksternt. Selv om vi ikke oppfyller hele bemanningsplanen ved årsskiftet, mener vi at vi er godt rustet til i overta oppgavene.
I en overgangsfase ser vi imidlertid at det kan være hensiktsmessig med noe økt kapasitet på prosjektledelse og da erfarne prosjektledere. Det er derfor disse stillingene er innleide konsulenter og er begrenset i tid. Slik vi ser det nå har vi ikke planer om å lyse ut flere stillinger, men heller jobbe videre med å få fylt opp bemanningsplanen vår. Vi har erfart at den omstillingsprosessen sektoren har vært i den siste tiden, har gitt et kapasitetstap. Dette har blant annet medført at medarbeidere har sluttet, med den konsekvens at noen prosjekter har blitt utsatt. Det er nettopp for å få opp kapasiteten igjen at vi ønsker å tilsette disse prosjektlederne i en overgangsfase,» skriver Eide i e-posten.
Fristen for å gi tilbud er altså 20. desember for alle de tre kontraktene.
![Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen forhandler med Sporveien og Unibuss om løsninger på sistnevntes økonomiske problemer.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837830/original.jpg)
Ruter-sjefen: – Noe av det vanskeligste vi har stått i, fordi konsekvensene for passasjerene blir så store