– Det er fire godt kvalifiserte leverandører som har søkt om å bli prekvalifisert, sier prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen i en pressemelding.
Det handler om disse fire:
- Acciona Construcción, S.A – fra Spania.
- Implenia Norge/ Stangeland Maskin, som har Rogfast-kontrakten fra Mekjarvik utenfor Stavanger.
- NCC Norge, som hadde den første kontrakten på Arsvågen i 2018-2019. Risa er med som underentreprenør.
- Skanska Norge, som bygger den nordlige delen av Rogfast, fra Bokn kommune mot Kvitsøy.
– Vi skal nå kvalitetssikre søknadene og rangere de kvalitativt opp mot hverandre. Vi velger ut tre-fire tilbydere, som skal gi pris. Deretter er det forhandlinger før de får anledning til å gi siste pris. Det er viktig å ha en god konkurranse, sier Brude i meldingen.
Arbeidet med å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel er godt i gang fra Bokn i nord til Randaberg i sør.
Som de andre to store kontraktene er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med prekvalifisering og forhandling.
Entreprise E02 er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy. Lengden er cirka 8,8 km med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner og andre installasjoner. Entreprisen omfatter også to ventilasjons sjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det skal også bygges 1,6 kilometer veg i dagen, to broer og en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal.
Arbeidet omfatter også fullføring av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygd av entreprisen som pågår på Kvitsøy.
E02-kontrakten fra Kvitsøy skal møte E03-kontrakten som bygges fra sør i Randaberg kommune utenfor Stavanger og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord i Bokn kommune..
Rogfast er en del av fergefri E39 og estimert åpningsår er 2033.
Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel