I konkurranse med tre andre entreprenører er arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør og Risa valgt til å bygge 3480 meter ettløpstunnel ned fra Kvitsøy til hovedløpene til verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
Det melder Statens vegvesen på Rogfast-prosjektets Facebook-side.
Rogfast blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31. Kontrakten inkluderer bygging av 1,6 kilometer med vei i dagen og tre bruer på den lille øya ute i havgapet i Boknafjorden mellom Stavanger og Haugesund.
– Vi er glade for at vi nå kan signere den første store Rogfast-kontrakten og komme i gang, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.
Hæhre/Risa ble valgt i konkurranse med NCC, Implenia/Stangeland og Kruse Smith.
– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne, men det var pris og en totalvurdering i henhold til føringer gitt av konkurransegrunnlaget som til slutt gjorde at Hæhre/Risa ble valgt, sier Kaarmo.
Tilbudet fra Hæhre/Risa er på 622 millioner kroner, og etter planen blir det oppstart i løpet av september.
De øvrige tilbudene:
- NCC: 789 millioner kroner
- AF Implenia Norge/Stangeland Maskin: 744 millioner kroner
- Kruse Smith: Tilbudet ble avvist
Sju entreprenører ba om å bli kvalifisert til dette oppdraget i mars i år.
Kvitsøykontrakten ble lyst ut på nytt i januar i år, etter at staten sikret utbyggingen og Stortinget ga klarsignal før jul.
Kvitsøykontrakten ble avlyst i september 2019, etter at det ene godkjente tilbudet var en milliard dyrere enn Vegvesenets anslag.