Det var NCC Norge og Skanska Norge som til slutt stod igjen som tilbydere. Skanska Norge ble tildelt kontrakten. Det skal bygges to ganger ni kilometer med tunnel mellom Bokn i nord, og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges to kilometer med vei i dagen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
De siste tilbudene fra deltakerne:
- Skanska Norge: 4.982.898.696 kr.
- NCC Norge: 5.713.537.267 kr.
Tre entreprenører ble prekvalifisert til prosjektet, men arbeidsfellesskapet OHA Tunnel bestående av OBRASCÓN HUARTE LAIN S.A , Hyundai Engineering & Construction Co, Ltd og Aldesa, SA, var også prekvalifisert, men
valgte å trekke seg.
– Vi har vært gjennom en prosess med samtaler og forhandlinger med
entreprenørene som ble prekvalifisert. Det er ikke ideelt at vi til slutt kun satt
igjen med to entreprenører, men det er lite vi kan gjøre med det. De siste tilbudene er høyere enn byggherreanslaget, men det har skjedd mye siden
2020. Den generelle prisstigningen innen bygg og anlegg er høyere enn
forventet i prognosene, noe som påvirker prisnivået, sier prosjektsjef i Statens
vegvesen, Oddvar Kaarmo, i meldingen.
Planen er å signere kontrakten med Skanska Norge i 2022, med oppstart på Bokn tidlig i 2023.
– Det blir en milepæl for E39 Rogfast, sier Kaarmo.
Så den neste store kontrakten
Den neste store kontrakten er også i sluttfasen, skriver Vegvesenet i meldingen.
Her var fem tilbydere kvalifisert. Det er arbeidsfelleskapene Hæhre/Risa og Implenia/Stangeland som har leverte sine siste tilbud på kontrakten fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy.
Her ser tilbudene slik ut:
- Implenia/Stangeland 4.069.604.063 kr.
- Hæhre/Risa: 4.569.175.059 kr.
– Nå skal vi kvalitetssikre og gå gjennom tilbudene. Vi har som målsetting at vi
signerer kontrakten med valgt entreprenør i 2022, sier prosjektsjef Oddvar
Kaarmo.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel