Etter at TU skrev om pilotprosjektet til Bergen og omland havnevesen for lavspent landstrøm ved Skoltekaien, har vi fått flere henvendelser om at det allerede er landstrøm tilgjengelig på Laksevågneset.
Pilotpunktet, som åpner i desember, skal levere strøm tilpasset forsyningsskip og andre offshorefartøy, det vil si 60 hertz, 600 ampere og 440/690 volt. I pilotprosjektet er det kun ett punkt og dermed landstrøm til kun ett fartøy.
Rolls-Royce har på sin side allerede gjort klar for å tilby offshoreskip som er inne til service og reparasjon landstrøm.
– Dette er landstrøm vi tilbyr våre kunder som er her for service på sine fartøy. Men dersom det er ledig kapasitet og andre ønsker å koble seg på, er de velkomne, sier Oliver Nailard, Service Centre Manager ved Rolls-Royce.
Les også: Kristiansund skulle være først ut i landstrøm-prosjekt. Nå er det lagt på is
Kjenner til
Havnedirektør Inge Tangerås er klar over at Rolls-Royce har landstrøm.
– Vi kjenner til at verft og andre som tilbyr skipsreparasjon har mulighet for å koble skip til nettet, men vi kan ikke gå ut til rederiene og be dem koble seg på der. Vi har mottaksplikt og kan ikke avvise skip som ønsker å ligge i vår havn, sier Tangerås til Teknisk Ukeblad.
Ved kaia til Rolls-Royce har de et anlegg på 2000 ampere med mulighet for både 220, 440 og 690 V og 60 Hz. Det er nok strøm til for eksempel to forsyningsskip.
– Dette er ikke noe vi aktivt går ut og tilbyr, men det er klart at vi kan være åpne for å slippe andre til dersom vi har kapasitet, sier kommunikasjonssjef Annette Bonnevie Wollebæk i Rolls–Royce.
Les også: Seks havnebyer går sammen om å koble offshoreskip til landstrøm
– For dumt
Tormod Carlsen, leder for Sydnes og Nøstet velforening, mener Bergen kommune bør kjøpe ledig kapasitet ved Rolls-Royce og tilby offshorerederiene landstrøm der.
– Hvis det er politisk vilje, kan de pålegge å kjøpe ledig kapasitet på Laksevågneset på dager med ekstrem luftforurensning så astmatikere må holde seg inne. Det er for dumt om det er to plasser ledig der da, sier Carlsen til Teknisk Ukeblad.
Dråpe i havet
Havnedirektøren tror det vil monne lite.
Det er cruiseskipene som er de største forurenserne, og de er her mest om sommeren.
Totalt sett står havnen bare for 6–8 prosent av luftforurensingen i Bergen, så ett eller to skip på landstrøm blir lite i den sammenhengen, sier Tangerås.
Offshoreskip står for 35 prosent av utslipp til luft fra havnen, mens cruiseskip bidrar med 38 prosent.
40 000 biler
Bergen har i år hatt 332 cruiseanløp med 450 000 turister. De bidro altså med over en tredel av luftforurensingen fra Bergen havn i år.
I løpet av året er det rundt 1600 anløp av offshorefartøy.
Ifølge tall gjengitt i Bergens Tidende, forurenser ni offshoreskip like mye som 40 000 biler.
Les også:
Nå skal også Superspeed-fergen over på strøm
Verdens første LNG-hybride kraftverkslekter tar form
Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler